Verzoek om commentaar: 3 Daniel Boland, ROC Leiden, 10 april 2014 Voorstel voor een bestandsformaat van het Curriculum van de ICT Academie Om te komen tot een onderling uitwisselbaar bestandsformaat voor de beschrijving van een curriculum van lesgevend personeel zou het formaat voor de planning van lessen, zoals beschreven in VOC1 en VOC2, moeten worden uitgebreid zodat het kan worden gebruikt voor planning, vergelijking, referentie. Hieronder een samenvatting van de veldnamen, zoals voorgesteld in VOC1, VOC 11, VOC 2, inclusief het huidige voorstel: Veldnaam Korte omschrijving ---------------------------- ------------------------------------------------------------ Vak Vak-onderdeel Autheur Schrijver of samensteller Niveau Lengte of intensiteit van de opleiding Lesjaar Opéénvolgend jaar binnen de opleiding Lesperiode Opéénvolgende periode binnen het opleidingsjaar Lesweek Opéénvolgende week binnen de opleidingsperiode Theorie Omschrijving van de lesstof Lesstof URL van de lesstof Trefwoorden Trefwoorden voor zoekmachine Praktijk Omschrijving van de opdracht Opdracht URL van de opdracht Tijd Maximale tijd waarin opdracht gemaakt kan worden Locatie Locatie waar de opdracht kan worden uitgevoerd Toets Naam, omschrijving of onderdeel van de te toetsen stof Competentie Praktijkvaardigheid van de student Het oorspronkelijke formaat, zoals beschreven in VOC1 en VOC2 voor de beschijving van lesplanningen, blijft gehandhaafd en kan worden aangevuld, danwel vervangen door de volgende velden. Het veld 'Vak' -------------- Om aan te geven om welk vakonderdeel het gaat, zou het veld 'Vak' kunnen worden toegevoegd. De inhoud van dit veld kan worden genormaliseerd, gebaseerd op de vakcodes van de rooster- software, bijvoorbeeld: ENG Engels LNX Linux OSS ???? Het veld 'Autheur' ------------------ Om aan te geven wie de autheur van de leerlijn is, zou het veld 'Autheur' kunnen worden toegevoegd. De inhoud van dit veld kan worden genormaliseerd, gebaseerd op de docentcodes van de rooster-software, bijvoorbeeld: BLN03 D. Boland DCK01 R. Deckers KLP01 H. Klopper Het veld 'Niveau' ----------------- Om de lengte of de intensiteit van de opleiding aan te geven kan het veld 'Niveau' worden toegevoegd. De inhoud van dit veld is genormaliseerd en kan de decimalen 1 t/m 4 bevatten. Het veld 'Lesjaar' ------------------ Om aan te geven in welk opéénvolgend lesjaar de stof zal worden gedoceerd, kan het veld 'Lesjaar' worden toegevoegd. De inhoud van dit veld is genormaliseerd en kan de decimalen 1 t/m 4 bevatten. Het veld 'Lesperiode' --------------------- Om aan te geven om welke periode van het lesjaar het gaat, kan het veld 'Lesperiode' worden toegevoegd. De inhoud van dit veld is genormaliseerd en kan de decimalen 1 t/m 12 bevatten. De velden 'Theorie' en 'Praktijk' --------------------------------- Ondanks dat 'Onderwerp' en 'Actie' (VOC2) zelfstandige naamwoorden zijn, zouden ze voor de student niet éénduidig genoeg zijn in de context van toetsing en examinering. Ze zouden kunnen worden ingedeeld in de wederzijds exclusieve categorieën theorie en praktijk. Voorgesteld wordt om de velden 'Onderwerp' en 'Actie' te vervangen door 'Theorie', respectievelijk 'Praktijk'. De inhoud van de velden is niet genormaliseerd en zou korte omschrijvingen kunnen bevatten, gescheiden door een punt-komma (";"). Het scheiden van de omschrijvingen met punt-komma tekens maakt het voor de inlezende software mogelijk om de onderwerpen in rijtjes af te beelden. Bijvoorbeeld de volgende tekst-string in het veld 'Praktijk': 1 Description of my laptop; 1 How to clean your computer, vraag 1 (deel 1) Kan door de software worden afgebeeld als: 1 Description of my laptop; 1 How to clean your computer, vraag 1 (deel 1) Het veld 'Trefwoorden' ---------------------- De in VOC2 voorgestelde veldnaam 'Zoekopdracht' is niet exclusief genoeg ten opzichte van het in VOC2 voorgestelde veld 'Opdracht' en is daarom potentieel verwarrend voor de student. Voorgesteld wordt om de veldnaam 'Zoekopdracht' te vervangen door 'Trefwoorden'. De inhoud van dit veld is niet genormaliseerd en kan trefwoorden bevatten, gescheiden door de leestekens in de ASCII tekenset, maar tenminste door een spatie. Het veld 'Tijd' --------------- Het betreft de tijd die een gemiddelde student er maximaal voor nodig heeft de opdracht uit te voeren welke genoemd is in het veld 'Praktijk'. Het veld is genormaliseerd en kan een hoeveelheid minuten bevatten, uitgedrukt in decimalen. Het veld 'Locatie' ------------------ De in VOC11 voorgestelde veldnaam 'TH/Lok' is niet éénduidig genoeg. Het veld refereert naar de locatie waar de student de opdrachten zou kunnen uitvoeren. Voorgesteld wordt het veld 'TH/Lok' te vervangen door 'Locatie'. Het veld is genormaliseerd en kan de volgende waarden bevatten: TH Thuishaven LOK Lokaal BZW Begeleid Zelfstandig Werken HUIS Thuis (huiswerk) Het veld 'Competentie' ---------------------- De algemene beroepsvaardigheden waarop de student beoordeeld wordt. Deze zijn beschreven door de samenwerkende kenniscentra voor beroepsonderwijs en bedrijfsleven (COLO). A Beslissen en activiteiten initiëren B Aansturen C Aandacht en begrip tonen D Samenwerken en overleggen E Ethisch en integer handelen F Relaties bouwen en netwerken G Overtuigen en beïnvloeden H Presenteren I Formuleren en rapporteren J Vakdeskundigheid toepassen K Materialen en middelen inzetten L Analyseren M Onderzoeken N Creëren en innoveren O Leren P Op de behoeften en verwachtingen van de klant richten Q Kwaliteit leveren R Instructies en procedures opvolgen S Omgaan met verandering en aanpassen T Met druk en tegenslag omgaan U Gedrevenheid en ambitie tonen V Ondernemend en commerciëel handelen W Bedrijfsmatig handelen Het veld 'Werkproces' --------------------- De specifieke beroepsvaardigheden waarop de student beoordeeld wordt. Deze zijn beschreven door de samenwerkende kenniscentra voor beroepsonderwijs en bedrijfsleven (COLO). Het betreft de kerntaken van de beroepsgroep "ICT Beheer". IB.1.1 Assembleren van systemen IB.1.2 Demonteren van systemen IB.1.3 Installeren en configureren van systemen en (standaard)applicaties IB.1.4 Realiseren van de bekabelingsinfrastructuur IB.2.1 Voorkomen van (ver)storingen IB.2.2 Lokaliseren en verhelpen van (ver)storingen IB.3.1 Instrueren van gebruikers IB.3.2 In behandeling nemen van incidentmeldingen IB.3.3 Afhandelen van incidentmeldingen De volgende werkprocessen vallen onder de kerntaken van de beroepsgroep "ICT- en Mediabeheer". IM.1.1 Stelt de vraag en/of informatiebehoefte van de opdrachtgever vast IM.1.2 Maakt een functioneel ontwerp IM.1.3 Maakt een technisch ontwerp IM.1.4 Maakt een plan van aanpak IM.1.5 Realiseert een testomgeving IM.2.1 Levert een bijdrage aan het implementatieplan IM.2.2 Implementeert het informatie- of mediasysteem IM.2.3 Biedt ondersteuning bij de acceptatietest IM.2.4 Evalueert de implementatie IM.3.1 Voorkomt (ver)storingen IM.3.2 Lokaliseert en verhelpt (ver)storingen IM.3.3 Behandelt en handelt incidentmeldingen af IM.3.4 Stelt procedures op en bewaakt deze IM.3.5 Beveiligt het informatie- of mediasysteem De volgende werkprocessen vallen onder de kerntaken van de beroepsgroep "Applicatie- en Mediaontwikkeling". AM.1.1 Stelt de vraag en/of informatiebehoefte vast AM.1.2 Maakt een plan van aanpak AM.1.3 Levert een bijdrage aan een functioneel ontwerp of Game Design Document AM.1.4 Maakt een technisch ontwerp AM.1.5 Richt de ontwikkelomgeving in AM.2.1 Legt een gegevensverzameling aan AM.2.2 Realiseert een applicatie AM.2.3 Realiseert een (cross)media uiting en/of systeem AM.2.4 Programmeert games of gameonderdelen AM.2.5 Test het ontwikkelde product AM.2.6 Optimaliseert de game of (cross)media-uiting AM.2.7 Bewaakt de voortgang en evalueert het project AM.3.1 Maakt of levert een bijdrage aan het implementatieplan AM.3.2 Stelt een acceptatietest op en voert deze uit AM.3.3 Implementeert een applicatie of (cross)media-uiting en/of -systeem AM.3.4 Evalueert een implementatie AM.4.1 Onderhoudt applicaties of (cross)media-uiting AM.4.2 Verzamelt, controleert, bewerkt en archiveert (cross)mediabestanden AM.4.3 Bewaakt de samenhang van media-uitingen AM.4.4 Stelt script samen ten behoeve van het samenvoegen van content AM.4.5 Beheert de content AM.4.6 Documenteert en archiveert gegevens