Verzoek om commentaar: 4 D. Boland, Referenties: 11, 2, 3 J. Weterings, Vervallen: 311 H. Klopper, ROC Leiden M. Monfils, ROC ID College 3 december 2017 Voorstel voor een bestandsformaat van het Curriculum van de ICT Academie Om te komen tot een onderling uitwisselbaar bestandsformaat voor de beschrijving van een curriculum van lesgevend personeel zou het for- maat voor de planning van lessen, zoals beschreven in VOC1 en VOC2, moeten worden uitgebreid zodat het kan worden gebruikt voor planning, vergelijking, referentie en vervanging. Het huidige verzoek om commentaar doet het eerdere VOC 311 vervallen. 1. Samenvatting Hieronder een samenvatting van de veldnamen, zoals reeds voorgesteld in VOC 311, inclusief het huidige voorstel: Veldnaam Korte omschrijving ----------------- --------------------------------------------------- Opleiding De naam van de opleiding Vak Vak of onderwijseenheid Auteur Schrijver of samensteller Niveau Lengte of intensiteit van de opleiding Cohort Jaar waarin de lesstof is gemaakt of gewijzigd Periode Opéénvolgende lesperiode binnen de opleiding Week Opéénvolgende lesweek binnen de lesperiode Leerdoel Het doel van de les, uitgedrukt in werkwoorden Theorie Omschrijving van de Lesstof Lesstof Hyperlink of referentie naar de lesstof Trefwoorden Trefwoorden voor een zoekmachine-opdracht Praktijk Omschrijving van de Opdracht Opdracht Hyperlink of referentie naar de te maken opdracht Tijd Maximale tijd waarin opdracht gemaakt kan worden Middelen De voor de les benodigde leermiddelen Evaluatie Wijze waarop de lesstof of opdracht beoordeeld wordt Competentie Algemene beroepsvaardigheid van de leerling Werkproces Specifieke beroepsvaardigheid van de leerling Boland [Pagina 1] Verzoek om commentaar Curriculum ICTaL 26 april 2014 2. Beschrijving velden Het oorspronkelijke formaat, zoals beschreven in VOC11, VOC2 en VOC311 voor de beschijving van lesplanningen, blijft gehandhaafd en kan worden aangevuld, danwel vervangen door de in de volgende para- grafen besproken velden. Door de diversiteit aan lesprogramma's zouden de meeste velden als vrije tekst ingevuld moeten kunnen worden. Om enige ordening in de vrije tekst mogelijk te maken kunnen de "items" worden gescheiden door een punt-komma (";") teken. Het scheiden van de omschrijvingen met punt-komma tekens maakt het voor de inlezende software mogelijk om de onderwerpen in rijtjes af te beelden. Bijvoorbeeld de volgende tekst-string in het veld 'Opdracht': "1 Description of my laptop; 1 How to clean your computer, vraag 1 (deel 1)" Zou door de software kunnen worden afgebeeld als: 1 Description of my laptop 1 How to clean your computer, vraag 1 (deel 1) 2.1 Het veld 'Vak' Om aan te geven om welk vakonderdeel het gaat, zou het veld 'Vak' kunnen worden toegevoegd. De inhoud van dit veld kan worden genor- maliseerd, gebaseerd op de vakcodes van de rooster- software, bijvoorbeeld: IHW Installatie hardware LINUX Operating systems - GNU/Linux IHWP Installatie hardware - praktijk ENG Engels REK Rekenen BPV Beroepspraktijkvorming ISW Installatie software BDK Bedrijfskunde DCN Data-communicatienetwerken BCV Basiscomputervaardigheden MSW Operating systems - Microsoft Windows SQL Structured Query Language NED Nederlands PRJ Projecten HWS1 Basis Hard- en Software ALA Authentieke leeractiviteit LB Loopbaan en Burgerschap SLB Studie- en loopbaanbegeleiding BHSW Basis Hard- en Software Boland [Pagina 2] Verzoek om commentaar Curriculum ICTaL 26 april 2014 2.2. Het veld 'Auteur' Om aan te geven wie de auteur of samensteller van de leerlijn is, zou het veld 'Auteur' kunnen worden toegevoegd. De inhoud van dit veld kan worden genormaliseerd, gebaseerd op de docentcodes van de rooster-software, bijvoorbeeld: BLN03 D. Boland DCK01 R. Deckers KLP01 H. Klopper LSS01 M. Lussing JAARA J. Al Aaraji MMONF M. Monfils 2.3. Het veld 'Niveau' Om de lengte of de intensiteit van de opleiding aan te geven kan het veld 'Niveau' worden toegevoegd. De inhoud van dit veld is genor- maliseerd en kan de decimalen 0 t/m 4 bevatten, waarbij geldt: 0 Alle niveaux (de lesstof wordt 'gestapeld') 2 Niveau 2 3 Niveau 3 4 Niveau 4 2.4. Het veld 'Lesjaar' Dit veld is vervallen ten gunste van het veld 'Cohort' en wordt hier alleen genoemd om redenen van backward-compatibility. Om aan te geven in welk opéénvolgend lesjaar de stof zal worden gedoceerd, kan het veld 'Lesperiode' worden gebruikt, waarbij het lesjaar kan worden berekend. 2.5. Het veld 'Cohort' Dit veld geeft aan voor welk instroom-moment de betreffende lesstof bedoeld is, in het geval dat de lesstof is gewijzigd. 0 Huidig cohort (geen specifiek instroom-moment) 2012 De lesstof geldt voor de leerling welke in 2012 aan de opleiding is begonnen 2.6. Het veld 'Periode' Om aan te geven om welke periode vanaf het instroom-moment (Cohort) het gaat, kan het veld 'Lesperiode' worden gebruikt. De inhoud van dit veld is genormaliseerd en kan de decimalen 1 t/m 16 bevatten, waarbij geldt: Boland [Pagina 3] Verzoek om commentaar Curriculum ICTaL 26 april 2014 1 t/m 4 Lesjaar 1 5 t/m 8 Lesjaar 2 9 t/m 12 Lesjaar 3 13 t/m 16 Lesjaar 4 2.7. De velden 'Theorie' en 'Praktijk' Ondanks dat 'Onderwerp' en 'Actie' (VOC2) zelfstandige naamwoorden zijn, zouden ze voor de leerling niet éénduidig genoeg zijn in de context van toetsing en examinering. Voorgesteld wordt om de velden 'Onderwerp' en 'Actie' te vervangen door de wederzijds exclusieve categorieën 'Theorie', respectievelijk 'Praktijk'. Beide velden zouden algemene omschrijvingen (titels) kunnen bevatten welke verwijzen naar de inhoud van de les (Lesstof), respectievelijk de te maken opdracht(en) (Opdracht). De velden zouden tevens als titel of omschrijving voor een complete lesperiode gebruikt kunnen worden. De inhoud van deze velden wordt dan genomen als titel voor de gehele "module". De titel zou kunnen worden vervangen door in het veld "Evaluatie" het woord "toets" te vermelden. 2.8. Het veld 'Lesstof' Voor een mogelijkheid om te kunnen refereren naar on-line of off-line lesmateriaal zou het veld 'Lesstof' kunnen worden gebruikt. Bij voorkeur is de inhoud van het veld genormaliseerd in de vorm van een Universal Resource Location (URL), zoals beschreven door de Internet Engineering Task Force (IETF): http://www.ietf.org/rfc/rfc1738.txt Voor off-line referenties zou het veld korte omschrijvingen van, of referenties naar de te bestuderen lesstof kunnen bevatten, gescheiden door een punt-komma (";"). 2.9. Het veld 'Trefwoorden' De in VOC2 voorgestelde veldnaam 'Zoekopdracht' is niet exclusief genoeg ten opzichte van het in VOC2 voorgestelde veld 'Opdracht' en is daarom potentieel verwarrend voor de leerling. Voorgesteld wordt om de veldnaam 'Zoekopdracht' te vervangen door 'Trefwoorden'. De inhoud van dit veld is niet genormaliseerd en kan trefwoorden bevatten, gescheiden door alle leestekens in de ASCII tekenset, maar tenminste door een spatie. Boland [Pagina 4] Verzoek om commentaar Curriculum ICTaL 26 april 2014 2.10. Het veld 'Opdracht' Voor een mogelijkheid om te kunnen refereren naar on-line en off-line lesmateriaal waarin de leerling opdrachten moet uitvoeren, zou het veld 'Opdracht' kunnen worden gebruikt. Bij voorkeur is de inhoud van het veld genormaliseerd in de vorm van een Universal Resource Location (URL), zoals beschreven door de Internet Engineering Task Force (IETF): http://www.ietf.org/rfc/rfc1738.txt Voor off-line referenties zou het veld korte omschrijvingen van of referenties naar de te maken opdracht(en) moeten kunnen bevatten, gescheiden door een punt-komma (";"). 2.11. Het veld 'Tijd' Het betreft de tijd die een gemiddelde leerling er maximaal voor nodig heeft de opdracht(en) uit te voeren welke genoemd zijn in het veld 'Opdracht'. Het veld is genormaliseerd en kan een hoeveelheid minuten bevatten, uitgedrukt in decimalen en in afstanden van de duur van één standaard lesuur. Voorgesteld wordt de duur van 30 minuten in 1 lesuur, waarbij het volgende zou kunnen gelden: 30 1 lesuur 60 2 lesuren 90 3 lesuren 120 4 lesuren 2.12. Het veld 'Middelen' De in VOC311 voorgestelde veldnaam 'Locatie' is te specifiek. Het begrip 'Locatie' verwijst naar één van de middelen welke voor de les benodigd zijn. Voorgesteld wordt om de in deze context bredere term 'Middelen' te gebruiken. Het veld is genormaliseerd en kan de vol- gende waarden bevatten: LOKAAL Traditioneel leslokaal LEERPLEIN Open ruimte voor zelfstandig werken BOEK Commerciëel uitgegeven leerboek READER In eigen beheer uitgebrachte collectie lesmateriaal PRESENTATIE Electronische presentatie (PowerPoint, KeyNote) LICENTIE On-line gelicenseerd lesmateriaal 2.13. Het veld 'Competentie' De algemene beroepsvaardigheden waarop de leerling beoordeeld wordt. Deze zijn beschreven door de Samenwerkende Kenniscentra voor Boland [Pagina 5] Verzoek om commentaar Curriculum ICTaL 26 april 2014 Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven (SBB) en het Centraal Orgaan Lan- delijke Opleidingsrganen (COLO). A Beslissen en activiteiten initiëren B Aansturen C Aandacht en begrip tonen D Samenwerken en overleggen E Ethisch en integer handelen F Relaties bouwen en netwerken G Overtuigen en beïnvloeden H Presenteren I Formuleren en rapporteren J Vakdeskundigheid toepassen K Materialen en middelen inzetten L Analyseren M Onderzoeken N Creëren en innoveren O Leren P Op de behoeften en verwachtingen van de klant richten Q Kwaliteit leveren R Instructies en procedures opvolgen S Omgaan met verandering en aanpassen T Met druk en tegenslag omgaan U Gedrevenheid en ambitie tonen V Ondernemend en commerciëel handelen W Bedrijfsmatig handelen 2.14. Het veld 'Werkproces' De specifieke beroepsvaardigheden waarop de leerling beoordeeld wordt. Deze zijn beschreven door de Samenwerkende Kenniscentra voor Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven (SBB) en het Centraal Orgaan Lan- delijke Opleidingsrganen (COLO). De specifieke beroepsvaardigheden zijn uitgedrukt in 'werkprocessen' welke vallen onder de kerntaken van de volgende drie beroepsgroepen. De volgende werkprocessen vallen onder de kerntaken van de beroeps- groep "ICT Medewerker". IM.1.1 Assembleren van systemen IM.1.2 Demonteren van systemen IM.1.3 Installeren en configureren van systemen en (standaard) applicaties IM.1.4 Realiseren van de bekabelingsinfrastructuur IM.2.1 Voorkomen van (ver)storingen IM.2.2 Lokaliseren en verhelpen van (ver)storingen IM.3.1 Instrueren van gebruikers IM.3.2 In behandeling nemen van incidentmeldingen IM.3.3 Afhandelen van incidentmeldingen De volgende werkprocessen vallen onder de kerntaken van de beroeps- groep "ICT- en Mediabeheer". Boland [Pagina 6] Verzoek om commentaar Curriculum ICTaL 26 april 2014 IB.1.1 Stelt de vraag en/of informatiebehoefte van de opdracht- gever vast IB.1.2 Maakt een functioneel ontwerp IB.1.3 Maakt een technisch ontwerp IB.1.4 Maakt een plan van aanpak IB.1.5 Realiseert een testomgeving IB.2.1 Levert een bijdrage aan het implementatieplan IB.2.2 Implementeert het informatie- of mediasysteem IB.2.3 Biedt ondersteuning bij de acceptatietest IB.2.4 Evalueert de implementatie IB.3.1 Voorkomt (ver)storingen IB.3.2 Lokaliseert en verhelpt (ver)storingen IB.3.3 Behandelt en handelt incidentmeldingen af IB.3.4 Stelt procedures op en bewaakt deze IB.3.5 Beveiligt het informatie- of mediasysteem IB.4.1 Onderhoudt een servicedesk IB.4.2 Beheert een servicedesk IB.4.3 Stelt gebruikersinstructies op IB.5.1 Bewaakt de samenhang van media-uitingen IB.5.2 Verzamelt, controleert, bewerkt en archiveert (cross)mediabestanden IB.5.3 Beheert, integreert en configureert (cross)mediaspecifieke hard- en software De volgende werkprocessen vallen onder de kerntaken van de beroeps- groep "Applicatie- en Mediaontwikkeling". AM.1.1 Stelt de vraag en/of informatiebehoefte vast AM.1.2 Maakt een plan van aanpak AM.1.3 Levert een bijdrage aan een functioneel ontwerp of Game Design Document AM.1.4 Maakt een technisch ontwerp AM.1.5 Richt de ontwikkelomgeving in AM.2.1 Legt een gegevensverzameling aan AM.2.2 Realiseert een applicatie AM.2.3 Realiseert een (cross)media uiting en/of systeem AM.2.4 Programmeert games of gameonderdelen AM.2.5 Test het ontwikkelde product AM.2.6 Optimaliseert de game of (cross)media-uiting AM.2.7 Bewaakt de voortgang en evalueert het project AM.3.1 Maakt of levert een bijdrage aan het implementatieplan AM.3.2 Stelt een acceptatietest op en voert deze uit AM.3.3 Implementeert een applicatie of (cross)media-uiting en of -systeem AM.3.4 Evalueert een implementatie AM.4.1 Onderhoudt applicaties of (cross)media-uiting AM.4.2 Verzamelt, controleert, bewerkt en archiveert (cross) mediabestanden AM.4.3 Bewaakt de samenhang van media-uitingen AM.4.4 Stelt script samen ten behoeve van het samenvoegen van content AM.4.5 Beheert de content AM.4.6 Documenteert en archiveert gegevens Boland [Pagina 7] Verzoek om commentaar Curriculum ICTaL 26 april 2014 2.15. Het veld 'Leerdoel' Het betreft de omschrijving van het doel van de les. Deze zou kunnen worden uitgedrukt in werkwoorden, zoals voorgesteld in het werk van Bloom et al (1956). Het veld is genormaliseerd en kan de volgende waarden bevatten, gescheiden door een punt-komma (";"): installeren testen foutoplossen herkennen beschrijven benoemen 2.16. Het veld 'Evaluatie' De in VOC1 voorgestelde veldnaam 'Toets' is te specifiek. Het begrip 'Toets' verwijst naar één van de methoden waarop het Leerdoel geëval- ueerd wordt. Voorgesteld wordt om de in deze context bredere term 'Evaluatie' te gebruiken. Het veld is genormaliseerd en kan de vol- gende waarden bevatten. Bij gebruik van de speciale waarde 'TOETS' wordt de inhoud van het veld 'Theorie' als titel van de Lesperiode genomen. TERUGVRAGEN Terugvragen tijdens of aan het eind van de les TOETS Evaluatie via een schriftelijke of on-line toets VERSLAG De docent beoordeelt een schriftelijk verslag van de leerling FEED-BACK De docent kijkt het werk na en beoordeelt het ter plekke PRESENTATIE De leerling presenteert het geleerde aan de docent DEMONSTRATIE De docent beoordeelt een demonstratie van het opgeleverde werk RUBRIC De docent beoordeelt het werk middels een Rubric instrument WERKBON De docent beoordeelt een werkbon van het werk 1. Samenvatting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 2. Beschrijving velden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 2.1 Het veld 'Vak' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 2.2. Het veld 'Auteur' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 2.3. Het veld 'Niveau' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 2.4. Het veld 'Lesjaar' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 2.5. Het veld 'Cohort' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 2.6. Het veld 'Periode' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 2.7. De velden 'Theorie' en 'Praktijk' . . . . . . . . . . . . . . . 4 2.8. Het veld 'Lesstof' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 2.9. Het veld 'Trefwoorden' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 2.10. Het veld 'Opdracht' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 2.11. Het veld 'Tijd' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 2.12. Het veld 'Middelen' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 2.13. Het veld 'Competentie' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 2.14. Het veld 'Werkproces' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 Boland [Pagina 8] Verzoek om commentaar Curriculum ICTaL 26 april 2014 2.15. Het veld 'Leerdoel' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 2.16. Het veld 'Evaluatie' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Boland [Pagina 9]