Verzoek om commentaar: 41 D. Boland, Referenties: 1, 2, 3, 4 J. Weterings, Vervallen: 31 H. Klopper, ROC Leiden M. Monfils, ROC ID College 11 mei 2018 Voorstel voor een bestandsformaat van het Curriculum van de ICT Academie 0. Inleiding Om te komen tot een onderling uitwisselbaar bestandsformaat voor de beschrijving van een curriculum van lesgevend personeel zou het for- maat voor de planning van lessen, zoals beschreven in VOC1 en VOC2, moeten worden uitgebreid zodat het kan worden gebruikt voor planning, vergelijking, referentie en vervanging. Door het huidige verzoek om commentaar komt het eerdere VOC 31 te ver- vallen. 1. Samenvatting Hieronder een samenvatting van de veldnamen, zoals reeds voorgesteld in VOC 311, inclusief het huidige voorstel: Veldnaam Korte omschrijving ----------------- ------------------------------------------------- Vak Kennisgebied of onderwijseenheid Auteur Schrijver of samensteller lesprogramma Niveau Lengte of moeilijkheidsgraad van de opleiding Cohort Jaar waarin de lesstof is gemaakt of gewijzigd Periode Opéénvolgende lesperiode binnen de opleiding Week Opéénvolgende lesweek binnen de lesperiode Leerdoel Het doel van de lesstof of opdrachten, uitgedrukt in werkwoorden Theorie Omschrijving of titel van de lesstof Lesstof Referentie naar de lesstof Praktijk Omschrijving of titel van de opdrachten Opdracht Referentie naar de te maken opdrachten Tijd Aantal lesuren dat het vak is geroosterd Middelen De voor de les benodigde leermiddelen Evaluatie Wijze waarop de lesstof of opdracht beoordeeld wordt Vakgroep Coherente verzameling van vakken Opleiding De naam van de opleiding Werkvorm De wijze waarop de lessen worden uitgevoerd 2. Beschrijving velden Het oorspronkelijke formaat, zoals beschreven in VOC11, VOC2 en VOC311 voor de beschijving van lesplanningen, blijft gehandhaafd en kan wor- den aangevuld, danwel vervangen door de in de volgende paragrafen Boland, Weterings, Klopper, Monfils [Pagina 1] Verzoek om commentaar Curriculum ICTaL 11 mei 2018 besproken velden. Door de diversiteit aan lesprogramma's zouden de meeste velden als vrije tekst ingevuld moeten kunnen worden. Om enige ordening in de vrije tekst mogelijk te maken kunnen de "items" worden gescheiden door een punt-komma (";") teken. Het scheiden van de omschrijvingen met punt-komma tekens maakt het voor de inlezende software mogelijk om de onderwerpen in rijtjes af te beelden. Bijvoorbeeld de volgende tekst-string in het veld 'Opdracht': "1 Description of my laptop; 1 How to clean your computer, vraag 1 (deel 1)" Zou door de software kunnen worden afgebeeld als: 1 Description of my laptop 1 How to clean your computer, vraag 1 (deel 1) 2.1 Het veld 'Vak' Om aan te geven om welk vakonderdeel het gaat, zou het veld 'Vak' kun- nen worden toegevoegd. De inhoud van dit veld kan worden genor- maliseerd, gebaseerd op de vakcodes van de rooster- software, bijvoor- beeld: IHW Installatie hardware LINUX GNU/Linux besturingssysteem IHWP Installatie hardware - praktijk ENG Engels REK Rekenen BPV Beroepspraktijkvorming ISW Installatie software BDK Bedrijfskunde DCN Data-communicatienetwerken CCNA Cisco Certified Network Administrator BCV Basiscomputervaardigheden MSW Microsoft Windows besturingssysteem SQL Structured Query Language NED Nederlands PRJ Projecten HWS Basis Hard- en Software ALA Authentieke leeractiviteit LB Loopbaan SLB Studie- en loopbaanbegeleiding HSW Basis Hard- en Software 2.2. Het veld 'Auteur' Om aan te geven wie de auteur of samensteller van de leerlijn is, zou het veld 'Auteur' kunnen worden toegevoegd. De inhoud van dit veld kan worden genormaliseerd, gebaseerd op de docentcodes van de rooster- software, bijvoorbeeld: Boland, Weterings, Klopper, Monfils [Pagina 2] Verzoek om commentaar Curriculum ICTaL 11 mei 2018 BLN03 D. Boland DCK01 R. Deckers KLP01 H. Klopper LSS01 M. Lussing JAARA J. Al Aaraji MMONF M. Monfils DBOLA D. Boland 2.3. Het veld 'Niveau' Om de lengte of de intensiteit van de opleiding aan te geven kan het veld 'Niveau' worden toegevoegd. De inhoud van dit veld is genor- maliseerd volgens het Nederlandse Qualificatieraamwerk (NLQF) en kan de decimalen 0 t/m 8 bevatten, waarbij geldt: 0 Alle niveaux (de lesstof wordt 'gestapeld') 1 Basisonderwijs (MBO-1) 2 Eerstegraads secundair onderwijs (MBO-2) 3 Gedeeltelijk secundair of voorgezet onderwijs (MBO-3) 4 Afgerond secundair onderwijs (MBO-4) 5 Associate degree (HBO Propedeuse) 6 Bachelor (HBO Afgerond) 7 Master (Doctorandus) 8 Doctor 2.4. Het veld 'Lesjaar' Dit veld is vervallen ten gunste van het veld 'Cohort' en wordt hier alleen genoemd om redenen van backward-compatibility. Om aan te geven in welk opéénvolgend lesjaar de stof zal worden gedoceerd, kan het veld 'Periode' worden gebruikt, waarbij het lesjaar kan worden berek- end. 2.5. Het veld 'Cohort' Dit veld geeft aan voor welk instroom-moment de betreffende lesstof bedoeld is, in het geval dat de lesstof is gewijzigd. 0 Huidig cohort (geen specifiek instroom-moment) 2012 De lesstof geldt voor de leerling welke in 2012 aan de opleiding is begonnen 2.6. Het veld 'Periode' Om aan te geven om welke periode vanaf het instroom-moment (Cohort) het gaat, kan het veld 'Periode' worden gebruikt. De inhoud van dit veld is genormaliseerd en kan de decimalen 1 t/m 16 bevatten, waarbij geldt: 1 t/m 4 Lesjaar 1 5 t/m 8 Lesjaar 2 9 t/m 12 Lesjaar 3 Boland, Weterings, Klopper, Monfils [Pagina 3] Verzoek om commentaar Curriculum ICTaL 11 mei 2018 13 t/m 16 Lesjaar 4 2.7. De velden 'Theorie' en 'Praktijk' Ondanks dat 'Onderwerp' en 'Actie' (VOC2) zelfstandige naamwoorden zijn, zouden ze voor de leerling niet éénduidig genoeg zijn in de con- text van toetsing en examinering. Voorgesteld wordt om de velden 'Onderwerp' en 'Actie' te vervangen door de wederzijds exclusieve cat- egorieën 'Theorie', respectievelijk 'Praktijk'. Beide velden zouden algemene omschrijvingen (titels) kunnen bevatten welke verwijzen naar de inhoud van de les (Lesstof), respectievelijk de te maken opdracht(en) (Opdracht). De velden zouden tevens als titel of omschrijving voor een complete lesperiode gebruikt kunnen worden. De inhoud van deze velden wordt dan genomen als titel voor de gehele "module". De titel zou kunnen worden vervangen door in het veld "Evaluatie" het woord "toets" te vermelden. 2.8. Het veld 'Lesstof' Voor een mogelijkheid om te kunnen refereren naar off-line lesmateri- aal (boeken) zou het veld 'Lesstof' kunnen worden gebruikt. Voor off- line referenties zou het veld korte omschrijvingen van, of referenties naar de te bestuderen lesstof kunnen bevatten, gescheiden door een punt-komma (";"). 2.9. Het veld 'Trefwoorden' Het in VOC3 voorgestelde veld "Trefwoorden" is vervallen en wordt hier alleen genoemd om redenen van backward-compatibility. Trefwoorden voor het gebruik in een zoekmachine zoals Google, zouden kunnen worden gegenereerd aan de hand van het veld "Lesstof". 2.10. Het veld 'Opdracht' Voor een mogelijkheid om te kunnen refereren naar off-line lesmateri- aal (boeken) waarin de leerling opdrachten moet uitvoeren, zou het veld 'Opdracht' kunnen worden gebruikt. Voor off-line referenties zou het veld korte omschrijvingen van of referenties naar de te maken opdracht(en) moeten kunnen bevatten, gescheiden door een punt-komma (";"). Hier krijgt de auteur de gelegenheid om vakspecifieke opdrachten te vermelden. Idealiter zijn deze gestandaardiseerd in termen van de beroepspraktijk, bijvoorbeeld: NED Afnemen interviews, Teksten schrijven, Begrijpend lezen, Opstellen brieven en e-mails ICT WorldWideWeb, E-Mail, Naamomzetting, Gebruikers, Groepen, Rechten en Privileges, Encryptie en Certi- ficering, Databases, Bestandssytemen, Netwerken, Drivers Boland, Weterings, Klopper, Monfils [Pagina 4] Verzoek om commentaar Curriculum ICTaL 11 mei 2018 2.11. Het veld 'Tijd' Het aantal geroosterde minuten in een hele periode. Het veld is genormaliseerd en kan het aantal lesuren bevatten, uitgedrukt in deci- malen. Voorgesteld wordt de duur van 45 minuten in 1 lesuur, waarbij het volgende zou kunnen gelden: 1 45 minuten 2 90 minutem 3 135 minuten 4 180 minutem 2.12. Het veld 'Middelen' De in VOC311 voorgestelde veldnaam 'Locatie' is te specifiek. Het begrip 'Locatie' verwijst naar één van de middelen welke voor de les benodigd zijn. Voorgesteld wordt om de in deze context bredere term 'Middelen' te gebruiken. Het veld is genormaliseerd en kan onder andere de volgende waarden bevatten, gescheiden door een puntkomma (";"). LOKAAL Traditioneel leslokaal LEERPLEIN Open ruimte voor zelfstandig werken BOEK Commerciëel uitgegeven leerboek READER In eigen beheer uitgebrachte collectie lesmateriaal PRESENTATIE Electronische presentatie (PowerPoint, KeyNote) LICENTIE Gelicenseerd lesmateriaal VIDEO Refentie naar een on-line videopresentatie Bij voorkeur is de inhoud van het veld genormaliseerd in de vorm van een Universal Resource Location (URL), zoals beschreven door de Inter- net Engineering Task Force (IETF): http://www.ietf.org/rfc/rfc1738.txt 2.13. Het veld 'Leerdoel' Het betreft de omschrijving van het doel van de les. Deze zou kunnen worden uitgedrukt in werkwoorden, zoals voorgesteld in het werk van Bloom et al (1956). Het veld is genormaliseerd en kan onder andere de volgende waarden bevatten, gescheiden door een puntkomma (";"). installeren testen oplossen herkennen beschrijven benoemen Voor een volledig overzicht, zie: http://curriculum.ictalweb.nl/_doc/bloom_gereviseerd_taxonomie.pdf Boland, Weterings, Klopper, Monfils [Pagina 5] Verzoek om commentaar Curriculum ICTaL 11 mei 2018 2.14. Het veld 'Evaluatie' De in VOC1 voorgestelde veldnaam 'Toets' is te specifiek. Het begrip 'Toets' verwijst naar één van de methoden waarop het 'Leerdoel' geëvalueerd wordt. Voorgesteld wordt om de in deze context bredere term 'Evaluatie' te gebruiken. Het veld is genormaliseerd en kan onder andere de volgende waarden bevatten, gescheiden door een pun- tkomma (";"). Bij gebruik van de speciale waarde 'TOETS' wordt de inhoud van het veld 'Theorie' als titel van 'Periode' genomen. TERUGVRAGEN Terugvragen tijdens of aan het eind van de les TOETS Evaluatie via een schriftelijke of on-line toets VERSLAG De docent beoordeelt een schriftelijk verslag van de leerling FEED-BACK De docent kijkt het werk na en beoordeelt het ter plekke PRESENTATIE De leerling presenteert het geleerde aan de docent DEMONSTRATIE De docent beoordeelt een demonstratie van het opgeleverde werk RUBRIC De docent beoordeelt het werk middels een Rubric instrument WERKBON De docent beoordeelt een werkbon van het werk AFTEKENEN De docent beoordeelt de kwaliteit van het opgeleverde werk HERKANSING Her-evaluatie via een schriftelijke of on-line toets 2.15. Het veld 'Vakgroep' Dit betreft een coherente verzameling van kennisgebieden. Het veld is genormaliseerd en kan onder andere één van de volgende waarden bevat- ten. OSYS Operating systems PRJ Projecten HW Hardware GEN Generieke vakken KV Keuzevakken SD Servicedesk vakken SLB Studie- en Loopbaanvakken 2.16. Het veld 'Werkvorm' Het betreft de wijze waarop de lessen worden uitgevoerd. In meer technocratisch georienteerde onderwijsorganisaties zouden hier de ter- men van mogelijke onderwijs-raamwerken gebruikt kunnen worden. Een voorbeeld hiervan is het 4C-ID raamwerk van Van Merriënboer (2012), waarbij de lessen in onderdelen worden uitgevoerd: leertaken, taakklassen, deeltaken, ondersteunende informatie, mentale modellen en cognitieve strategieën. Hierdoor wordt een meer industriële en grootschalige vorm van onderwijs gefaciliteerd. Mogelijke werkvormen zijn: PRJ Project. De lessen worden in de vorm van een project uitgevoerd Boland, Weterings, Klopper, Monfils [Pagina 6] Verzoek om commentaar Curriculum ICTaL 11 mei 2018 SPEL De lessen wordt in spelvorm uitgevoerd FLIP Flipping the Classroom ALA Authentieke Leereenheid OKV Ondersteunende Kennis en Vaardigheden. KGC Kennisgerichte Cursus VGT Vaardigheidgerichte Training 0. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 1. Samenvatting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 2. Beschrijving velden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 2.1 Het veld 'Vak' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 2.2. Het veld 'Auteur' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 2.3. Het veld 'Niveau' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 2.4. Het veld 'Lesjaar' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 2.5. Het veld 'Cohort' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 2.6. Het veld 'Periode' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 2.7. De velden 'Theorie' en 'Praktijk' . . . . . . . . . . . . . . . 4 2.8. Het veld 'Lesstof' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 2.9. Het veld 'Trefwoorden' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 2.10. Het veld 'Opdracht' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 2.11. Het veld 'Tijd' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 2.12. Het veld 'Middelen' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 2.13. Het veld 'Leerdoel' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 2.14. Het veld 'Evaluatie' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 2.15. Het veld 'Vakgroep' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 2.16. Het veld 'Werkvorm' . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 Boland, Weterings, Klopper, Monfils [Pagina 7]