Auteur: KT003 | Alle Rijen | PDF | RTF

Programma ICT Academie

Overzicht | Detail | Lesvoorbereiding
Planning | Mesoplus | Leereenheid
ALA | OKV
Documentatie

Meso-ontwerp

4C-ID

Uitwerking leereenheid (vakken/projecten/enz.)

Naam leereenheid:REK (Rekenen)
Opleiding:
Duur opleiding:
ICT Academie Leiden
3 jaar
Kwalificatiedossier / Crebo:ICT- en mediabeheer, 2016 / <x-crebo>
Cohort:2024
Beroepstaak:ICT Beheerder, Netwerk- en mediabeheerder

Beschrijving van leereenheid per periode

Periode1
Duur Aantal weken: 8
Aantal uren per week: 1,5 uur
Samenvatting periode Gedurende deze periode wordt het onderwerp Vermenigvuldigen, breuken, procenten behandeld. De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
Leerdoelen

Aan het einde van lesperiode 1 is de leerling in staat tot het benoemen, beschrijven, herkennen van:

  • Oriëntatie 1 ; Oriëntatie 2 ;
  • Handig optellen ; Handig aftrekken ;
  • Vermenigvuldigen ;
  • Delen ; Optellen en aftrekken 1 ;
  • Optellen en aftrekken 2 ; Vermenigvuldigen en delen 1 ;
  • Vermenigvuldigen en delen 2 ; Breuken 1 ;
  • Breuken 2 ; Procenten 1 ; Breuken en procenten ;
Kerntaken en werkprocessen

Kerntaken:

  • IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen

Werkprocessen:

  • IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
Inhoud

Onderwerpen die behandeld gaan worden:

    <x-lesstof-lijst>
Benodigdheden (middelen)
    <x-middelen-lijst>

Beschrijving van leereenheid per periode

Periode2
Duur Aantal weken: 7
Aantal uren per week: 1,5 uur
Samenvatting periode Gedurende deze periode wordt het onderwerp Getallen, Verhoudingen en maten behandeld. De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
Leerdoelen

Aan het einde van lesperiode 2 is de leerling in staat tot het benoemen, beschrijven, herkennen van:

  • Procenten 2 ; Decimalen ;
  • Decimalen 2 ; Breuken 3 ;
  • Schatten ; Verhoudingen ;
  • Lengte en omtrek ; Inhoud en bytes ;
  • Gewicht ; Temperatuur en tijd ;
  • Referentiematen ;
Kerntaken en werkprocessen

Kerntaken:

    <x-kerntaak>

Werkprocessen:

    <x-werkproces>
Inhoud

Onderwerpen die behandeld gaan worden:

    <x-lesstof-lijst>
Benodigdheden (middelen)
    <x-middelen-lijst>

Beschrijving van leereenheid per periode

Periode5
Duur Aantal weken: 7
Aantal uren per week: 1,5 uur
Samenvatting periode Gedurende deze periode wordt het onderwerp Meten en Meetkunde behandeld. De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
Leerdoelen

Aan het einde van lesperiode 5 is de leerling in staat tot het benoemen, beschrijven, herkennen van:

  • Begrippen
  • Vormen
  • Grootheden
  • Plaatsbepalen
  • Hoeken
  • Meten
Kerntaken en werkprocessen

Kerntaken:

    <x-kerntaak>

Werkprocessen:

    <x-werkproces>
Inhoud

Onderwerpen die behandeld gaan worden:

    <x-lesstof-lijst>
Benodigdheden (middelen)
    <x-middelen-lijst>

Beschrijving van leereenheid per periode

Periode6
Duur Aantal weken: 5
Aantal uren per week: 1,5 uur
Samenvatting periode Gedurende deze periode wordt het onderwerp Verbanden behandeld. De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
Leerdoelen

Aan het einde van lesperiode 6 is de leerling in staat tot het benoemen, beschrijven, herkennen van:

  • Diagrammen en grafieken
  • Diagrammen
  • Regelmaat
  • Regelmaat en getallen
Kerntaken en werkprocessen

Kerntaken:

    <x-kerntaak>

Werkprocessen:

    <x-werkproces>
Inhoud

Onderwerpen die behandeld gaan worden:

    <x-lesstof-lijst>
Benodigdheden (middelen)
    <x-middelen-lijst>

Beschrijving van leereenheid per periode

Periode1
Duur Aantal weken: 8
Aantal uren per week: 1,5 uur
Samenvatting periode Gedurende deze periode wordt het onderwerp Getallen, Verhoudingen en maten behandeld. De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
Leerdoelen

Aan het einde van lesperiode 1 is de leerling in staat tot het benoemen, beschrijven, herkennen van:

  • Rekenen zonder rekenmachine; Oriëntatie;
  • Negatieve getallen; Optellen en aftrekken;
  • Vermenigvuldigen en delen; Afronden met breuken en kommagetallen;
  • Rekenen met de rekenmachine; Rekenen in toepassingssituaties;
  • Breuken en procenten 1; Breuken en procenten 2;
  • Breuken en procenten 3; Verhoudingen;
  • Schaal; Breuken en procenten 3;
Kerntaken en werkprocessen

Kerntaken:

    <x-kerntaak>

Werkprocessen:

    <x-werkproces>
Inhoud

Onderwerpen die behandeld gaan worden:

    <x-lesstof-lijst>
Benodigdheden (middelen)
    <x-middelen-lijst>

Beschrijving van leereenheid per periode

Periode2
Duur Aantal weken: 10
Aantal uren per week: 1,5 uur
Samenvatting periode Gedurende deze periode wordt het onderwerp Meten en Meetkunde behandeld. De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
Leerdoelen

Aan het einde van lesperiode 2 is de leerling in staat tot het benoemen, beschrijven, herkennen van:

  • Schaal
  • Tijd
  • Omtrek, oppervlakte en inhoud
  • Samengestelde grootheden
  • Figuren
  • Meten en Meetkunde in het verkeer
  • Meten in recepten
  • Meten en meetkunde in huis
  • Meten en meetkunde in de tuin
Kerntaken en werkprocessen

Kerntaken:

    <x-kerntaak>

Werkprocessen:

    <x-werkproces>
Inhoud

Onderwerpen die behandeld gaan worden:

    <x-lesstof-lijst>
Benodigdheden (middelen)
    <x-middelen-lijst>

Beschrijving van leereenheid per periode

Periode3
Duur Aantal weken: 9
Aantal uren per week: 1,5 uur
Samenvatting periode Gedurende deze periode wordt het onderwerp Verbanden behandeld. De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
Leerdoelen

Aan het einde van lesperiode 3 is de leerling in staat tot het benoemen, beschrijven, herkennen van:

  • Gegevens verwerken
  • Gegevens samenvatten
  • Rekenen met tabellen 1
  • Rekenen met tabellen 2
  • Drie soorten grafieken
  • LesFormules
  • Formule en getal
  • Diagrammen en grafieken
Kerntaken en werkprocessen

Kerntaken:

    <x-kerntaak>

Werkprocessen:

    <x-werkproces>
Inhoud

Onderwerpen die behandeld gaan worden:

    <x-lesstof-lijst>
Benodigdheden (middelen)
    <x-middelen-lijst>

Beschrijving van leereenheid per periode

Periode1
Duur Aantal weken: 6
Aantal uren per week: 1,5 uur
Samenvatting periode Gedurende deze periode wordt het onderwerp Getallen, Verhoudingen en maten behandeld. De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
Leerdoelen

Aan het einde van lesperiode 1 is de leerling in staat tot het benoemen, beschrijven, combineren, herkennen van:

  • Rekenen zonder rekenmachine; Grote getallen;
  • Regels voor de volgorde van bewerkingen; Optellen en aftrekken in dagelijkse situaties;
  • Vermenigvuldigen en delen in dagelijkse situaties; Combineren van bewerkingen in berekeningen;
  • Breuken, procenten en decimalen; Rekenen met procenten in dagelijkse situaties;
  • Verhoudingen; Rekenen met verhoudingen in dagelijkse situaties;
Kerntaken en werkprocessen

Kerntaken:

    <x-kerntaak>

Werkprocessen:

    <x-werkproces>
Inhoud

Onderwerpen die behandeld gaan worden:

    <x-lesstof-lijst>
Benodigdheden (middelen)
    <x-middelen-lijst>

Beschrijving van leereenheid per periode

Periode2
Duur Aantal weken: 10
Aantal uren per week: 1,5 uur
Samenvatting periode Gedurende deze periode wordt het onderwerp Meten en Meetkunde behandeld. De focus van deze periode ligt op het Les 1.
Leerdoelen

Aan het einde van lesperiode 2 is de leerling in staat tot het benoemen, beschrijven, herkennen van:

  • Schaal
  • Tijd
  • Omtrek, oppervlakte en inhoud
  • Samengestelde grootheden
  • Figuren
  • Meten en Meetkunde in het verkeer
  • Meten in recepten
  • Meten en meetkunde in huis
  • Meten en meetkunde in de tuin
Kerntaken en werkprocessen

Kerntaken:

    <x-kerntaak>

Werkprocessen:

    <x-werkproces>
Inhoud

Onderwerpen die behandeld gaan worden:

    <x-lesstof-lijst>
Benodigdheden (middelen)
    <x-middelen-lijst>

Beschrijving van leereenheid per periode

Periode3
Duur Aantal weken: 8
Aantal uren per week: 1,5 uur
Samenvatting periode Gedurende deze periode wordt het onderwerp Verbanden behandeld. De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
Leerdoelen

Aan het einde van lesperiode 3 is de leerling in staat tot het benoemen, beschrijven, herkennen van:

  • Gegevens verwerken
  • Gegevens samenvatten
  • Rekenen met tabellen 1
  • Rekenen met tabellen 2
  • Ritme en regelmaat
  • Grafieken en diagrammen
  • Delen door vermenigvuldiging
Kerntaken en werkprocessen

Kerntaken:

    <x-kerntaak>

Werkprocessen:

    <x-werkproces>
Inhoud

Onderwerpen die behandeld gaan worden:

    <x-lesstof-lijst>
Benodigdheden (middelen)
    <x-middelen-lijst>