Meso-ontwerp
4C-ID
Uitwerking leereenheid (vakken/projecten/enz.)
|
Naam leereenheid: | REK (Rekenen) |
Opleiding:
Duur opleiding:
|
ICT Academie Leiden
3 jaar
|
Kwalificatiedossier / Crebo: | ICT- en mediabeheer, 2016 / <x-crebo> |
Cohort: | 2024 |
Beroepstaak: | ICT Beheerder, Netwerk- en mediabeheerder |
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 1 |
Duur |
Aantal weken: 8
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Vermenigvuldigen, breuken, procenten behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 1 is de leerling in staat tot het
benoemen, beschrijven, herkennen van:
- Oriëntatie 1 ; Oriëntatie 2 ;
- Handig optellen ; Handig aftrekken ;
- Vermenigvuldigen ;
- Delen ; Optellen en aftrekken 1 ;
- Optellen en aftrekken 2 ; Vermenigvuldigen en delen 1 ;
- Vermenigvuldigen en delen 2 ; Breuken 1 ;
- Breuken 2 ; Procenten 1 ; Breuken en procenten ;
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 2 |
Duur |
Aantal weken: 7
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Getallen, Verhoudingen en maten behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 2 is de leerling in staat tot het
benoemen, beschrijven, herkennen van:
- Procenten 2 ; Decimalen ;
- Decimalen 2 ; Breuken 3 ;
- Schatten ; Verhoudingen ;
- Lengte en omtrek ; Inhoud en bytes ;
- Gewicht ; Temperatuur en tijd ;
- Referentiematen ;
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
Werkprocessen:
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 5 |
Duur |
Aantal weken: 7
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Meten en Meetkunde behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 5 is de leerling in staat tot het
benoemen, beschrijven, herkennen van:
- Begrippen
- Vormen
- Grootheden
- Plaatsbepalen
- Hoeken
- Meten
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
Werkprocessen:
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 6 |
Duur |
Aantal weken: 5
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Verbanden behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 6 is de leerling in staat tot het
benoemen, beschrijven, herkennen van:
- Diagrammen en grafieken
- Diagrammen
- Regelmaat
- Regelmaat en getallen
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
Werkprocessen:
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 1 |
Duur |
Aantal weken: 8
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Getallen, Verhoudingen en maten behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 1 is de leerling in staat tot het
benoemen, beschrijven, herkennen van:
- Rekenen zonder rekenmachine; Oriëntatie;
- Negatieve getallen; Optellen en aftrekken;
- Vermenigvuldigen en delen; Afronden met breuken en kommagetallen;
- Rekenen met de rekenmachine; Rekenen in toepassingssituaties;
- Breuken en procenten 1; Breuken en procenten 2;
- Breuken en procenten 3; Verhoudingen;
- Schaal; Breuken en procenten 3;
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
Werkprocessen:
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 2 |
Duur |
Aantal weken: 10
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Meten en Meetkunde behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 2 is de leerling in staat tot het
benoemen, beschrijven, herkennen van:
- Schaal
- Tijd
- Omtrek, oppervlakte en inhoud
- Samengestelde grootheden
- Figuren
- Meten en Meetkunde in het verkeer
- Meten in recepten
- Meten en meetkunde in huis
- Meten en meetkunde in de tuin
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
Werkprocessen:
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 3 |
Duur |
Aantal weken: 9
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Verbanden behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 3 is de leerling in staat tot het
benoemen, beschrijven, herkennen van:
- Gegevens verwerken
- Gegevens samenvatten
- Rekenen met tabellen 1
- Rekenen met tabellen 2
- Drie soorten grafieken
- LesFormules
- Formule en getal
- Diagrammen en grafieken
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
Werkprocessen:
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 1 |
Duur |
Aantal weken: 6
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Getallen, Verhoudingen en maten behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 1 is de leerling in staat tot het
benoemen, beschrijven, combineren, herkennen van:
- Rekenen zonder rekenmachine; Grote getallen;
- Regels voor de volgorde van bewerkingen; Optellen en aftrekken in dagelijkse situaties;
- Vermenigvuldigen en delen in dagelijkse situaties; Combineren van bewerkingen in berekeningen;
- Breuken, procenten en decimalen; Rekenen met procenten in dagelijkse situaties;
- Verhoudingen; Rekenen met verhoudingen in dagelijkse situaties;
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
Werkprocessen:
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 2 |
Duur |
Aantal weken: 10
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Meten en Meetkunde behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Les 1.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 2 is de leerling in staat tot het
benoemen, beschrijven, herkennen van:
- Schaal
- Tijd
- Omtrek, oppervlakte en inhoud
- Samengestelde grootheden
- Figuren
- Meten en Meetkunde in het verkeer
- Meten in recepten
- Meten en meetkunde in huis
- Meten en meetkunde in de tuin
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
Werkprocessen:
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 3 |
Duur |
Aantal weken: 8
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Verbanden behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 3 is de leerling in staat tot het
benoemen, beschrijven, herkennen van:
- Gegevens verwerken
- Gegevens samenvatten
- Rekenen met tabellen 1
- Rekenen met tabellen 2
- Ritme en regelmaat
- Grafieken en diagrammen
- Delen door vermenigvuldiging
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
Werkprocessen:
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
|
|