Meso-ontwerp
4C-ID
Uitwerking leereenheid (vakken/projecten/enz.)
|
Naam leereenheid: | REK (Rekenen) |
Opleiding:
Duur opleiding:
|
ICT Academie Leiden
3 jaar
|
Kwalificatiedossier / Crebo: | ICT- en mediabeheer, 2016 / <x-crebo> |
Cohort: | 2024 |
Beroepstaak: | ICT Beheerder, Netwerk- en mediabeheerder |
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 1 |
Duur |
Aantal weken: 10
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Instaptoets behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 1 is de leerling in staat tot het
benoemen, beschrijven, herkennen van:
- Getallen en verhoudingen
- Les 1 - Getallen zonder rekenmachine
- Les 2 - Orientatie, Grote getallen; Getallenlijn
- Les 3 - Negatieve getallen
- Les 4 - Optellen en aftrekken
- Les 5 - Vermenigvuldigen en delen
- Les 6 - Afronden met breuken en kommagetallen
- Les 7 - Rekenen met rekenmachine
- Les 8 - Rekenen met toepassingssituaties
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- MB.B1-K1-W2 Vervangen, repareren en/of (de)monteren van (onderdelen van) systemen en (rand)apparatuur
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
- Kennismaken; Inhoud van de lessen
- blz. 6 t/m 16
- blz. 20 t/m 30
- blz. 34 t/m 44
- blz. 48 t/m 58
- blz. 62 t/m 72
- blz. 76 t/m 86
- blz. 90 t/m 100
- blz. 104 t/m 114
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 1 |
Duur |
Aantal weken: 10
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp PT01 - De hardware shop behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Hardware shop - Oriënteren.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 1 is de leerling in staat tot het
assembleren, evalueren, formuleren, herstellen, inbouwen, opleveren, oplossen, oriënteren, plaatsen, plannen, rapporteren, realiseren, resetten, testen, uitvoeren, vervangen, voeren, voorbereiden van:
- PT01 - De hardware shop
- Planning en voorbereiding
- Uitvoering
- Oplevering en evaluatie
- PT01B - In de winkel
- Oriëntatie
- Planning en voorbereiding
- Uitvoering
- Oplevering en evaluatie
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K1 Ontwikkelen van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.B1-K3 Beheren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K1-W2 Levert een bijdrage aan het maken van een functioneel ontwerp
- IM.B1-K2-W1 Levert een bijdrage aan het implementatieplan
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
- IM.B1-K3-W1 Voorkomt (ver)storingen in het informatiesysteem
- IM.B1-K3-W2 Lokaliseert en verhelpt (ver)storingen in het informatiesysteem
- IM.B1-K3-W4 Beveiligt het informatiesysteem
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
- MB.B1-K1-W2 Vervangen, repareren en/of (de)monteren van (onderdelen van) systemen en (rand)apparatuur
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
- Waar vind ik de projecttaken?; Doel van het project
- Wat is een POP?; Wat zijn werkbonnen?
- Waar vind ik de projecttaken; Doel van het project
|
Benodigdheden (middelen) |
- READER: M. Brok, E. Kanis (2008). PT01A - De hardware shop. Stchting Consortium Beroepsonderwijs
- BIJLAGE: 7 - Opdrachten voor de werknemer
- BIJLAGE: bijlage 1 pt 1a pop formulier.doc
- BIJLAGE: 001 Hardware verzoek.docx
- BIJLAGE: 002 Hardware assemblage.docx
- BIJLAGE: 007 Hardware verzoek.docx
- BIJLAGE: 008 Hardware Call.docx
- BIJLAGE: 009 Hardware Call.docx
- BIJLAGE: 011 Hardware Call.docx
- BIJLAGE: 012 Hardware Call.docx
- BIJLAGE: 015 Hardware Call.docx
- BIJLAGE: 017 Hardware verzoek.docx
- BIJLAGE: 018 Hardware verzoek.docx
- BIJLAGE: 019 Hardware verzoek.docx
- BIJLAGE: 020 Hardware verzoek.docx
- BIJLAGE: bijlage 2 pt 1a formulier urenverantwoording.doc
- BIJLAGE: bijlage 3 pt 1a functioneringsformulier.doc
- READER: M. Brok, E. Kanis (2008). PT01B - In de winkel. Stchting Consortium Beroepsonderwijs
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 1 |
Duur |
Aantal weken: 9
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Inleiding computers, nummersystemen en stroomvoorziening behandeld.
De focus van deze periode ligt op het uitloop.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 1 is de leerling in staat tot het
assembleren, benoemen, beschrijven, herkennen van:
- Aries - Unit 1 - Les 2: De computergeschiedenis
- Aries - Unit 3 - Les 11: Werkplek en gereedschappen
- Aries - Unit 1 - Les 1: Inleiding tot computers
- Aries - Unit 1 - Les 4: Inleiding tot elektriciteit en veiligheid
- Aries - Unit 1 - Les 3: Nummersystemen
- Aries - Unit 2 - Les 6: Externe onderdelen van de stroomvoorziening
- Aries - Unit 2 - Les 7: Specificaties voedingsvoorziening
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.B1-K3 Beheren van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.P1-K1 Ondersteunen van systeemgebruikers
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
- MB.B1-K2 Behandelen van incidentmeldingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
- IM.B1-K3-W1 Voorkomt (ver)storingen in het informatiesysteem
- IM.B1-K3-W2 Lokaliseert en verhelpt (ver)storingen in het informatiesysteem
- IM.P1-K1-W1 Behandelt en handelt incidentmeldingen af
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
- MB.B1-K1-W2 Vervangen, repareren en/of (de)monteren van (onderdelen van) systemen en (rand)apparatuur
- MB.B1-K2-W1 In behandeling nemen en registreren van incidenten
- MB.B1-K2-W2 Oplossen en/of escaleren van incidenten
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
- 2.1 Inleiding; 2.2 Vroege machines; 2.3 Computers uit de eerste helft van de 20e eeuw; 2.4 De eerste generatie computers; 2.5 De tweede generatie computers; 2.6 De derde generatie computers; 2.7 De vierde generatie computers
- 11.4 ESD - Bescherming tegen elektrostatische ontladingen
- 1.1 Inleiding; 1.2 Wat is een computer?; 1.3 Wat zijn de elementaire onderdelen van een computer?; 1.4 Hoe werken computers?; 1.5 Wat zijn randapparaten?
- 4.1 Wat is elektriciteit?; 4.2 Soorten elektriciteit; 4.3 Hoe wordt elektriciteit gemeten?; 4.4 Elektronische onderdelen; 4.5 Elektrische veiligheid
- 3.1 Inleiding; 3.2 Binaire nummers; 3.3 Bits en Bytes
- 6.1 Externe onderdelen van de voedingseenheid; 6.2 Voedingskabels; 6.3 Contrastekker elektriciteitskabel; 6.4 Spanningsschakelaar; 6.5 Aan/uitschakelaar van de voeding
- 7.1 Ontoereikende stroomvoorziening; 7.2 AC-invoerspecificaties; 7.3 DC-uitgangsspecificaties
- 7.4 Veiligheidsspecificaties voedingseenheid; 7.5 Milieuspecificaties
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 1 |
Duur |
Aantal weken: 7
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp <x-theorie-titel> behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Incident 008.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 1 is de leerling in staat tot het
van:
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.P1-K1 Ondersteunen van systeemgebruikers
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
- MB.B1-K2 Behandelen van incidentmeldingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- IM.P1-K1-W1 Behandelt en handelt incidentmeldingen af
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
- MB.B1-K1-W2 Vervangen, repareren en/of (de)monteren van (onderdelen van) systemen en (rand)apparatuur
- MB.B1-K2-W1 In behandeling nemen en registreren van incidenten
- MB.B1-K2-W2 Oplossen en/of escaleren van incidenten
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 1 |
Duur |
Aantal weken: 10
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Installeren en werken met Virtual PC behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Installeer Virtual PC en Windows 7.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 1 is de leerling in staat tot het
aanmaken, configureren, installeren, voorbereiden van:
- Installeren en werken met Virtual PC
- Besturingssysteem Windows 7
- Packet Tracer basis IP adressen
- Besturingssysteem configureren
- Windows BackUp
- Uitleg basis Computer Management
- User accounts in Windows 7
- Uitleg basis Event Viewer
- Uitleg Users and Groups
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 1 |
Duur |
Aantal weken: 8
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Getallen, Verhoudingen en maten behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 1 is de leerling in staat tot het
benoemen, beschrijven, herkennen van:
- Rekenen zonder rekenmachine; Oriëntatie;
- Negatieve getallen; Optellen en aftrekken;
- Vermenigvuldigen en delen; Afronden met breuken en kommagetallen;
- Rekenen met de rekenmachine; Rekenen in toepassingssituaties;
- Breuken en procenten 1; Breuken en procenten 2;
- Breuken en procenten 3; Verhoudingen;
- Schaal; Breuken en procenten 3;
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
Werkprocessen:
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 2 |
Duur |
Aantal weken: 10
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Instaptoets verhoudingen behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 2 is de leerling in staat tot het
benoemen, beschrijven, herkennen van:
- Les 9 - Breuken en procenten 1
- Les 10 - Breuken en procenten 2
- Les 11 - Breuken en procenten 3
- Bespreking domeintoets getallen
- Verhoudingen
- Schaal
- Breuken en procenten 4
- Uitloop en herhaling
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
- blz. 118 t/m 128
- blz. 132 t/m 142
- blz. 146 t/m 156
- blz. 160 t/m 170
- blz. 174 t/m 184
- blz. 188 t/m 198
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 2 |
Duur |
Aantal weken: 10
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp PT02 - Het bedrijf Installsoft behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Oriënteren.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 2 is de leerling in staat tot het
analyseren, creëren, evalueren, formuleren, innoveren, inzetten, leveren, opleveren, opvolgen, oriënteren, plannen, rapporteren, schrijven, toepassen, uitvoeren, voorbereiden van:
- PT02 - Het bedrijf Installsoft
- Oriëntatie
- Planning en voorbereiding
- Windows image-bestanden
- Installatie-CDs
- Dual-boot systemen
- Windows gebruiker-accounts
- Evaluatie
- Oplevering
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K1 Ontwikkelen van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K1-W2 Levert een bijdrage aan het maken van een functioneel ontwerp
- IM.B1-K2-W1 Levert een bijdrage aan het implementatieplan
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
- MB.B1-K1-W3 Realiseren van verbindingen
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
- Doel van het project; Waar vind ik de nieuwe projecttaak?;
- Hoe schrijf je een stuk?
- Wat moet er in een planning staan?
- Hoe installeer je Windows?; Wat is een image?; Hoe maak je een image?; Hoe zet je een image terug?; Hoe maak je een handleiding?
- Wat is een unattended installatie-CD?; Hoe maak je een unattended installatie-CD?; Wat is een slipstream-CD?; Hoe maak je een slipstream-CD?;
- Wat is een dual-boot systeem; Hoe maak je een dual-boot systeem?;
- Hoe maak je een Windows gebruiker aan?; Hoe richt je de gebruikersomgeving in?
- Hoe schrijf je een evaluatie?
|
Benodigdheden (middelen) |
- READER: M. Brok, E. Kanis (2008). Projecttaak 2 Het bedrijf Installsoft. Stchting Consortium Beroepsonderwijs
- BIJLAGE: bijlage 1 pt 2 pop formulier.doc
- BIJLAGE: bijlage 3 pt 3 formulier urenverantwoording.doc
- BIJLAGE: bijlage 2 pt 2 werkbon 01 installsoft-Vrs2.doc
- BIJLAGE: bijlage 2 pt 2 werkbon 02 installsoft-Vrs2.doc
- BIJLAGE: bijlage 2 pt 2 werkbon 03 installsoft-Vrs2.doc
- BIJLAGE: bijlage 2 pt 2 werkbon 04 installsoft-Vrs2.doc
- BIJLAGE: bijlage 2 pt 2 werkbon 05 installsoft-Vrs2.doc
- BIJLAGE: bijlage 2 pt 2 werkbon 06 installsoft-Vrs2.doc
- BIJLAGE: bijlage 4 pt 2 functioneringsformulier.doc
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 2 |
Duur |
Aantal weken: 4
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp <x-theorie-titel> behandeld.
De focus van deze periode ligt op het UTP Kabel.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 2 is de leerling in staat tot het
van:
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.B1-K3 Beheren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
- IM.B1-K3-W1 Voorkomt (ver)storingen in het informatiesysteem
- IM.B1-K3-W2 Lokaliseert en verhelpt (ver)storingen in het informatiesysteem
- MB.B1-K1-W2 Vervangen, repareren en/of (de)monteren van (onderdelen van) systemen en (rand)apparatuur
- MB.B1-K1-W3 Realiseren van verbindingen
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 2 |
Duur |
Aantal weken: 10
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Verdieping moederborden en troubleshooting behandeld.
De focus van deze periode ligt op het uitloop.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 2 is de leerling in staat tot het
assembleren, benoemen, beschermen, beschrijven, configureren, herkennen, oplossen van:
- Aries - Unit 3 - Les 10: Probleemoplossing
- Aries - Unit 3 - Les 11: Werkplek en gereedschappen
- Aries - Unit 3 - Les 9: Voedingseenheid beschermen
- Aries - Unit 3 - Les 12: Vormfactor computer
- Aries - Unit 4 - Les 15: Configuratie moederbord
- Aries - Unit 4 - Les 13: Inleiding tot moederborden
- Aries - Unit 4 - Les 14: Inleiding tot moederborden (voortgezet)
- Documentatie van systemen
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K1 Ontwikkelen van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.B1-K3 Beheren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K1-W1 Stelt de vraag en/of informatie-/ mediabehoefte van de opdrachtgever vast
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
- IM.B1-K3-W1 Voorkomt (ver)storingen in het informatiesysteem
- IM.B1-K3-W2 Lokaliseert en verhelpt (ver)storingen in het informatiesysteem
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
- MB.B1-K1-W2 Vervangen, repareren en/of (de)monteren van (onderdelen van) systemen en (rand)apparatuur
- MB.B1-K1-W3 Realiseren van verbindingen
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
- 10.1 Inleiding; 10.2 Het achtstappen probleemoplossingmodel; 10.3 Belangrijke tips voor het oplossen van problemen; 10.4 Virtuele problemen oplossen
- 11.4 ESD - Bescherming tegen elektrostatische ontladingen
- 9.1 Circuits, zekeringen en stroomonderbrekers; 9.2 Beschermende maatregelen; 9.3 Stroombeveiligingsapparatuur
- 12.1 Computerbehuizing; 12.2 IBM en IBM-compatibele vormfactoren van de computerkast; 12.3 Vormfactoren van de Apple computerkast; 12.4 Onderdelen van de computerbehuizing
- 15.1 Moederbord handleidingen; 15.2 Moederbord onderdelen; 15.3 Het moederbord configureren; 15.4 Moederbord BIOS
- 13.1 Wat is het moederbord?; 13.2 Moderbord-vormfactoren; 13.3 De belangrijkste onderdelen van een moederbord; 13.4 Chipset; 13.5 Interne bussen; 13.6 Verouderde uitbreidingsslots; 13.7 Moderne uitbreidingsslots; 13.8 Apple Macintosh moederborden
- 14.1 CPU-interfaces; 14.2 RAM-contrastekkers; 14.3 I/O-ondersteuning; 14.4 Socket voedingseenheid; 14.5 CMOS-chips; 14.6 DIP-schakelaars en jumpers; 14.7 Pc-resources
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 2 |
Duur |
Aantal weken: 9
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Besturingssystemen: Win XP Win 7 behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Creeer een dual boot met Windows 7 en XP.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 2 is de leerling in staat tot het
instellen, partitioneren, voorbereiden van:
- Besturingssystemen: Win XP Win 7
- Uitleg file system
- Fdisk
- Windows XP Ghost image en Sysprep
- Unattende Installation Windows XP
- Slipstream CD Windows XP
- Printer Sharing Windows 7 en XP
- Basis NTFS
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 2 |
Duur |
Aantal weken: 10
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Meten en Meetkunde behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 2 is de leerling in staat tot het
benoemen, beschrijven, herkennen van:
- Schaal
- Tijd
- Omtrek, oppervlakte en inhoud
- Samengestelde grootheden
- Figuren
- Meten en Meetkunde in het verkeer
- Meten in recepten
- Meten en meetkunde in huis
- Meten en meetkunde in de tuin
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
Werkprocessen:
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 3 |
Duur |
Aantal weken: 10
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Loopbaan: Wat wil ik waarom wil ik dat? behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 3 is de leerling in staat tot het
berekenen, bespreken, inventariseren, oriënteren, presenteren, reflecteren van:
- Loopbaan: Wat wil ik waarom wil ik dat?
- 1.1 Mijn Droom
- 1.2 Hoe maak ik mijn dromen waar?
- 1.3 Reflectie
- 2.1 Wat vind jij belangrijk in je werk?
- 2.2 Welke beroepen passen bij mij?
- 2.3 Welk beroep past bij mijn droom?
- 2.4 Reflectie
- Afronding periode
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
- Wat is het vak Loopbaan; Doelen stellen; Arbiedsvoorwaarden
- Wat is een moodboard
- Hoe gaan we de moodboards bespreken
- Wat is reflecteren; Kwaliteitenreflectie; Motievenreflectie; Werkexploratie; Loopbaansturing; Netwerken
- Wat zijn arbeidsvoorwaarden
- Hoe houd je een presentatie
- Hoe bereken je het bruto maandloon; Hoe reken je de maandlasten uit
- Kwaliteitenreflectie; Motievenreflectie; Werkexploratie; Loopbaansturing; Netwerken
|
Benodigdheden (middelen) |
- BOEK: T. Ackermans, H. Jeninga (2016). Werken aan je toekomst, Methodeboek niveau 3 en 4. Codename Future, ISBN: 978-90-823861-0-3.
- VIDEO: http://tinyurl.com/jfjsk3r
- VIDEO: http://tinyurl.com/nepm57u
- INTERNET: www.roc.nl
- INTERNET: www.mbostart.nl
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 3 |
Duur |
Aantal weken: 10
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp PT03 - Het buurthuis behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Oriënteren.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 3 is de leerling in staat tot het
analyseren, creëren, demonstreren, evalueren, formuleren, innoveren, interviewen, inzetten, inzetten middelen, leveren, opleveren, opvolgen, plannen, presenteren, rapporteren, uitvoeren, voorbereiden van:
- PT03 - Het buurthuis
- Het vergroten van je hersencapaciteit
- Planning en voorbereiding
- Uitvoering
- Oplevering en evaluatie
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.B1-K3 Beheren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W1 Levert een bijdrage aan het implementatieplan
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
- IM.B1-K3-W3 Stelt procedures op t.b.v. het informatiesysteem en bewaakt deze
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
- MB.B1-K1-W3 Realiseren van verbindingen
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
- Doel van het project; Groepsindeling; Waar vind ik de nieuwe projecttaak en de bijlagen?;
- Over het nut van aantekeningen; Over Mindmaps; Over de werking van computergeheugen; Over de werking van het menselijk geheugen; Over Geheugendumps;
- Wat is een Activiteitenplan?; Wat is een Prioriteitenplan?;
- Hoe ziet een bestellijst eruit?
- Hoe maak je een image?; Wat is een bechmark-test?
- Hoe ziet een IP-plan eruit?; Wat is een RAID configuratie?
- Wat is een procedure?; Hoe schrijf je een handleiding?;
- Hoe verkoop je je project aan de klant?
|
Benodigdheden (middelen) |
- READER: M. Brok, E. Kanis (2008). Projecttaak 3 Het Buurthuis. Stchting Consortium Beroepsonderwijs
- BIJLAGE: bijlage 7 pt 03 pop formulier.doc
- BIJLAGE: tekening buurtcentrum de brink.xls
- BIJLAGE: PT03 Checklist Activiteitenplan.doc
- BIJLAGE: BUURTHUISCENTRUM-beginsituatie.doc
- BIJLAGE: bijlage 1 pt 03 van het bestuur - vb wensen.doc
- SOFTWARE: Benchmark-software (3DMark, SiSoft Sandra, Memtest, Diagnostic Tools, MS Baseline Security Analyser)
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 3 |
Duur |
Aantal weken: 4
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp <x-theorie-titel> behandeld.
De focus van deze periode ligt op het UTP kabel.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 3 is de leerling in staat tot het
van:
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K1 Ontwikkelen van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K1-W1 Stelt de vraag en/of informatie-/ mediabehoefte van de opdrachtgever vast
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
- MB.B1-K1-W2 Vervangen, repareren en/of (de)monteren van (onderdelen van) systemen en (rand)apparatuur
- MB.B1-K1-W3 Realiseren van verbindingen
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 3 |
Duur |
Aantal weken: 10
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Microprocessoren, opslag en geheugen behandeld.
De focus van deze periode ligt op het productbeoordeling hardware oplossingen en documentatie..
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 3 is de leerling in staat tot het
benoemen, beschrijven, configureren, herkennen, installeren, instellen, opwaarderen, reguleren van:
- Aries - Unit 5 - Les 17: Microprocessors, in de Centrale Verwerkingseenheid (CPU)
- Aries - Unit 5 - Les 18: CPU-architectuur en evolutie
- Aries - Unit 5 - Les 19: Moederbord, CPU-aansluiting en instellingen
- Aries - Unit 6 - Les 23: Computeropslag
- Aries - Unit 6 - Les 24: CD-ROM Drive
- Aries - Unit 6 - Les 21: Geheugen
- Aries - Unit 6 - Les 22: Typen geheugenmodules
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K1 Ontwikkelen van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.P1-K2 Organiseren van een (bestaande) servicedesk
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K1-W1 Stelt de vraag en/of informatie-/ mediabehoefte van de opdrachtgever vast
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
- IM.P1-K2-W1 Onderhoudt een servicedesk
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
- MB.B1-K1-W2 Vervangen, repareren en/of (de)monteren van (onderdelen van) systemen en (rand)apparatuur
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
- 17.1 Wat is een microprocessor?; 17.2 Onderdelen van de Microprocessor; 17.3 Hoe werkt een CPU?; 17.4 Processorsnelheid en het kloksignaal
- 18.1 CPU architecture; 18.2 De evolutie van de Intel CPU; 18.3 AMD en Cyrix processors; 18.4 De evolutie van de Motorola microprocessor
- 19.1 Het installeren van slot CPUs; 19.2 Het installeren van sleuf CPUs; 19.3 Processors opwaarderen
- 19.4 Instellingen CPU; 19.5 Instellingen kernvoltage van de CPU; 19.6 Instellingen bussnelheid CPU; 19.7 Instellingen CPU-klokmultiplier
- 23.1 Computeropslag; 23.2 Floppydrive; 23.3 Floppyfunctionaliteit; 23.4 Floppydrives verzorgen en onderhouden; 23.5 Verwijderbare high-capacity schijven
- 24.1 Cd-rom; 24.2 Cd-rom drive onderdelen; 24.3 Cd-rom drive interne onderdelen; 24.4 Hoe werkt een Cd-rom?; 24.5 Schijfsnelheid reguleren; 24.6 Cd-rom onderdelen van het schuiflaadmech-anisme; 24.7 Cd-rom drive onderdelen; 24.8 Cd-rom drive externe onderdelen; 24.9 Specificaties Cd-rom drive; 24.10 CD-R, CD-RW; 24.11 DVD
- 21.1 RAM vs opslag op een harde schijf; 21.2 RAM en virtueel geheugen; 21.3 Wat is de functie van RAM?; 21.4 Typen RAM; 21.5 ROM
- 22.1 Geheugenmodule; 22.2 SIMMs; 22.3 DIMMs; 22.4 RIMMs; 22.5 Specificaties geheugenmodule; 22.6 Geheugenbanken; 22.7 Geheugen op het moederbord aansluiten
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 3 |
Duur |
Aantal weken: 1
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Arbeid 1/2 behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 3 is de leerling in staat tot het
van:
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 3 |
Duur |
Aantal weken: 9
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Besturingssystemen: Server 2008 (R2) behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Installeren Server 2008 (R2).
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 3 is de leerling in staat tot het
installeren, voorbereiden van:
- Besturingssystemen: Server 2008 (R2)
- Uitleg rollen in Server 2008
- Installeer en configureer File Server
- Computer Management:Event Viewer, vervolg
- Quota Management
- Server 2008 Features
- Packet tracer: DHCP
- Wat is DHCP
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 3 |
Duur |
Aantal weken: 9
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Verbanden behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 3 is de leerling in staat tot het
benoemen, beschrijven, herkennen van:
- Gegevens verwerken
- Gegevens samenvatten
- Rekenen met tabellen 1
- Rekenen met tabellen 2
- Drie soorten grafieken
- LesFormules
- Formule en getal
- Diagrammen en grafieken
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 4 |
Duur |
Aantal weken: 10
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Telnet en Apache behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Opleveren van een werkende webserver.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 4 is de leerling in staat tot het
benoemen, beschrijven, configureren, herkennen, installeren, oplossen, testen van:
- Het GNU/Linux besturingssysteem
- Internet analyse met Telnet
- De vi tekstbewerker
- De GNU Compiler Collectie (GCC)
- Linux Daemons
- Het Linux mappensysteem
- Linux configuratiebestanden
- Linux gebruikers en groepen
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.B1-K3 Beheren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
- IM.B1-K3-W4 Beveiligt het informatiesysteem
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
- Begrippen: Linus Torvalds, Commando's, Root; Commandos: apt-get, su, sudo, ls, mkdir; Symbolen: Tilde (~)
- Begrippen: Line/packet switching, MIME Header, Poort 80, HTTP Protocol; Commandos: tee, telnet; Symbolen: Pijpleiding (|)
- Begrippen: Teletype; Commandos: ed, ex, vi, echo, less; Symbolen: Zoeken (/), Redirection (>)
- Begrippen: Richard Stallman, Broncode, CopyLeft, Poort 25, SMTP; Commandos: cd, tar, make, history, wget; Bestanden: /usr/local/src
- Begrippen: Log bestanden, Poort 80, HTTP, Daemons; Commandos: apt-get, netstat, grep, ps, service; Bestanden: /var/log
- Begrippen: Linux directory-structuur, Poort 53, DNS, Mini-DNS; Bestanden: /etc/hosts; Commandos: tail; Symbolen: Hekje (#)
- Begrippen: Apache directieven (VirtualHost, ServerName, DocumentRoot, Options); Commandos: hostname, apachectl; Symbolen: Hekje (#),
- Begrippen: Toegangsrechten, Octale getallen, Apache directieven (AuthName, AuthType, AuthUserFile, Require); Commandos: touch, chgrp, chmod, htpasswd
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 4 |
Duur |
Aantal weken: 10
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Loopbaan: Hoe presenteer ik mezelf? behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 4 is de leerling in staat tot het
reflecteren van:
- Loopbaan: Hoe presenteer ik mezelf?
- 5.3 Social media
- 5.4 Linkedin
- 5.7 Werkervaring opdoen
- 5.8 Reflectie
- 6.4 Vooroordelen en discriminatie
- 6.5 Omgaan met ongepaste vragen
- 6.6 Reflectie
- Afronding periode
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
- Social media; Vooroordelen; Discriminatie
- Wat is er over jou gevonden?; Hoe kun je je Facebook aantrekkelijk maken voor werkgevers?
- 1. Kopregel; 2. Foto; 3. Samenvatting; 4. Trefwoorden; 5. (Werk)ervaring; 6. Contactgegevens
- Kwaliteitenreflectie; Motievenreflectie; Werkexploratie; Loopbaansturing; Netwerken
|
Benodigdheden (middelen) |
- BOEK: T. Ackermans, H. Jeninga (2016). Werken aan je toekomst, Methodeboek niveau 3 en 4. Codename Future, ISBN: 978-90-823861-0-3.
- VIDEO: http://tinyurl.com/zks6cfx
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 4 |
Duur |
Aantal weken: 9
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Installeren Domain Controller behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Installeren eerste Domain Controller.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 4 is de leerling in staat tot het
installeren van:
- Installeren Domain Controller
- Theorie Active Directory Domain
- Theorie Active Directory Domain (OU)
- Theorie Group Policy
- Praktijk: Group Policy and OU
- Site and Services
- Herhalen week 1 t/m 6
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 4 |
Duur |
Aantal weken: 1
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp <x-theorie-titel> behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Stage niveau 3.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 4 is de leerling in staat tot het
van:
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 5 |
Duur |
Aantal weken: <x-week>
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Final test behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 5 is de leerling in staat tot het
benoemen, beschrijven, herkennen van:
- Installing and Deploying Windows 8
- Deploying and Managing Windows Server 2012
- Implementing Dynamic Host Configuration Protocol
- Implementing Domain Name System
- Introduction to Active Directory Domain Services
- Managing Active Directory Domain Services Objects
- Deadline
- Final test
- Reflection
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.B1-K3 Beheren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W1 Levert een bijdrage aan het implementatieplan
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
- IM.B1-K3-W1 Voorkomt (ver)storingen in het informatiesysteem
- IM.B1-K3-W2 Lokaliseert en verhelpt (ver)storingen in het informatiesysteem
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 5 |
Duur |
Aantal weken: 10
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Content Management Systems (LAMP en WordPress) behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Opleveren van een werkende LAMP server.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 5 is de leerling in staat tot het
aanmaken, benoemen, beschrijven, configureren, herkennen, installeren, oplossen, testen van:
- Linux, Apache, MySQL en PHP (LAMP)
- De MySQL database server
- De PHP scripting language
- Linux shell scripting
- Content Management Systems (CMS)
- Database beheer
- De NGinX webserver
- Apache stress testing
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.B1-K3 Beheren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
- IM.B1-K3-W1 Voorkomt (ver)storingen in het informatiesysteem
- IM.B1-K3-W2 Lokaliseert en verhelpt (ver)storingen in het informatiesysteem
- IM.B1-K3-W4 Beveiligt het informatiesysteem
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
- Begrippen: back-end, front-end, Local host, Proxy, Luisterende interfaces, Dedicated servers;; Commandos: mv, netstat; Symbolen: Zoeken (/)
- Begrippen: Local host, Linux gebuikersrechten, unprivileged user, Databases; Commandos: useradd, usermod, chown
- Begrippen: Apache modules, PHP zuigt, programmeertalen; scriptingtalen
- Begrippen: Run-levels, Bourne Again Shell (bash), Hash bang (#!/bin/sh); Commandos: killall, bash
- Begrippen: CMS, Problemen oplossen, Over domeinnamen, Mini-DNS; Bestanden: /etc/hosts; Commandos: mysqladmin, wget
- Begrippen: Structured Query Language (SQL); phpMyAdmin
- Begrippen: NGinX; Proxy mechanisme
- Commandos: ab
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 5 |
Duur |
Aantal weken: 4
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp PT04 - Murphy’s autohandel behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Oriënteren.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 5 is de leerling in staat tot het
analyseren, evalueren, onderzoeken, opleveren, plannen, tonen, uitvoeren, voorbereiden van:
- PT04 - Murphys autohandel
- Planning en voorbereiding
- Uitvoering
- Oplevering en evaluatie
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K1 Ontwikkelen van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.B1-K3 Beheren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K1-W2 Levert een bijdrage aan het maken van een functioneel ontwerp
- IM.B1-K2-W1 Levert een bijdrage aan het implementatieplan
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
- IM.B1-K3-W1 Voorkomt (ver)storingen in het informatiesysteem
- IM.B1-K3-W2 Lokaliseert en verhelpt (ver)storingen in het informatiesysteem
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
- READER: M. Brok, E. Kanis (2008). Projecttaak 4 Murphys autohandel. Stchting Consortium Beroepsonderwijs
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 5 |
Duur |
Aantal weken: 7
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp <x-theorie-titel> behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 5 is de leerling in staat tot het
bespreken, bestuderen, lezen, oefenen van:
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
- powerpoint inleiding Linux Opdracht voor deze week
- Lezen Cursus Linux vanaf Daemons (blz 13) t/m Bootloader (blz 21)
- hoofdpunten eerste 21 bladzijden bespreken.
- vragen vorige lessen bespreken; rechten introductie
- vragen vorige lessen bespreken; vi introductie; zoeken naar bestanden find, locate, whereis, which, type
- Vragen van de afgelopen weken; Huiswerk les 1-3 behandelen
|
Benodigdheden (middelen) |
- READER: Cursus Linux v1.10, Alain Wenmaekers, 2000
- READER: Linux Gebruikers Handleiding, Versie 1.6-pre2, Jarkko Huijts, 2009
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 5 |
Duur |
Aantal weken: 4
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp <x-theorie-titel> behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Zoekopdracht 12.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 5 is de leerling in staat tot het
van:
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
- Clonen
- Path en Wall
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 5 |
Duur |
Aantal weken: 8
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Randapparatuur behandeld.
De focus van deze periode ligt op het uitloop.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 5 is de leerling in staat tot het
benoemen, beschrijven, functioneren, herkennen, monteren, oplossen van:
- Aries - Unit 8 - Les 29: Inleiding tot videoadapters
- Aries - Unit 8 - Les 30: Videobeeldscherm
- Aries - Unit 8 - Les 32: Toetsenbord, muis en joystick
- Aries - Unit 8 - Les 31: Geluidskaarten
- Aries - Unit 9 - Les 33: Printers
- Aries - Unit 9 - Les 35: Draagbare computer/Laptop computers
- Aries - Unit 10 - Les 37: Modem
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K1 Ontwikkelen van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.B1-K3 Beheren van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.P1-K2 Organiseren van een (bestaande) servicedesk
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K1-W2 Levert een bijdrage aan het maken van een functioneel ontwerp
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
- IM.B1-K3-W1 Voorkomt (ver)storingen in het informatiesysteem
- IM.B1-K3-W2 Lokaliseert en verhelpt (ver)storingen in het informatiesysteem
- IM.P1-K2-W1 Onderhoudt een servicedesk
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
- MB.B1-K1-W3 Realiseren van verbindingen
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
- 29.1 Videoadapter; 29.2 Onderdelen van de videoadapter; 29.3 Pixels en resolutie; 29.4 De evolutie van videoadapters
- 30.1 Wat doet een beeldscherm?; 30.2 Beeldschermtechnologieën; 30.3 De belangrijkste onderdelen van CRT-beeldscherm; 30.4 Hoe functioneren beeldschermen?; 30.5 Verversingssnelheid, resolutie en bandbreedte; 30.6 Een beeldscherm kiezen
- 32.1 Invoerapparaat; 32.2 Soorten toetsen; 32.3 Hoe werkt een toetsenbord?; 32.4 Controllerchip van het toetsenbord en de toetsscancodes; 32.5 Toetsenbordaan-sluitingen; 32.6 Wat is een muis?; 32.7 Onderdelen van een muis; 32.8 Hoe werkt een muis?; 32.9 Onderhoud van een muis; 32.10 De interface van de muis; 32.11 Algemene typen muizen; 32.12 Wat is een gameadapter?
- 31.1 Geluidskaart; 31.2 De evolutie van geluidskaarten; 31.3 Geluidskaartslots; 31.4 Analoge naar digitale converter; 31.5 Zuiverheid, bemonsteringsfrequentie en bemonsteringsgrootte; 31.6 Frequentiemodulatie; 31.7 Extensies geluidsbestanden; 31.8 Luidsprekers
- 33.1 Wat is een printer?; 33.2 Impactprinters; 33.3 Impactvrije printers; 33.4 Plotters; 33.5 Hoe communiceert een computer met een printer?
- 35.1 Draagbare of portable computers; 35.2 Vroege draagbare computers; 35.3 Onderdelen van de draagbare computer; 35.4 Typen draagbare computers; 35.5 Belangrijke eigenschappen van draagbare computers; 35.6 PDAs; 35.7 Digitale camera's
- 37.1 Wat is een modem?; 37.2 Soorten modems; 37.3 Modemcommunicatie; 37.4 Problemen met modems oplossen; 37.5 Andere typen verbindingen
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 5 |
Duur |
Aantal weken: 1
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Arbeid 2/2 behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 5 is de leerling in staat tot het
van:
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 5 |
Duur |
Aantal weken: 10
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Installeren Domain Controller behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Installeren eerste Domain Controller.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 5 is de leerling in staat tot het
installeren van:
- Installeren Domain Controller
- Theorie Active Directory Domain
- Theorie Active Directory Domain (OU)
- Theorie Group Policy
- Praktijk: Group Policy and OU
- Site and Services
- Herhalen week 1 t/m 6
- Virtual Private Network
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 6 |
Duur |
Aantal weken: 8
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp <x-theorie-titel> behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 6 is de leerling in staat tot het
aanmaken, verwijderen van:
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
- Users+groepen aanmaken; rechten op filesysteem
- vi-editor; rechten op filesysteem
|
Benodigdheden (middelen) |
- READER: Cursus Linux v1.10, Alain Wenmaekers, 2000
- READER: Linux Gebruikers Handleiding, Versie 1.6-pre2, Jarkko Huijts, 2009
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 6 |
Duur |
Aantal weken: 9
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp <x-theorie-titel> behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 6 is de leerling in staat tot het
van:
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
Werkprocessen:
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 6 |
Duur |
Aantal weken: 1
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp <x-theorie-titel> behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Stage niveau 3.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 6 is de leerling in staat tot het
van:
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 7 |
Duur |
Aantal weken: 8
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp <x-theorie-titel> behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 7 is de leerling in staat tot het
installeren van:
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
- Werk het boekje verder uit van pag 21 t/m 27
- volg het boekje (PDF) "Beginnen met opensuse 11.4"
- Werk het boekje verder uit van pag 21 t/m 27
|
Benodigdheden (middelen) |
- READER: Cursus Linux v1.10, Alain Wenmaekers, 2000
- READER: Linux Gebruikers Handleiding, Versie 1.6-pre2, Jarkko Huijts, 2009
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 7 |
Duur |
Aantal weken: 9
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Besturingssystemen: Server 2008 (R2) behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Installeren Server 2008 (R2).
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 7 is de leerling in staat tot het
installeren, voorbereiden van:
- Besturingssystemen: Server 2008 (R2)
- Uitleg rollen in Server 2008
- Installeer en configureer File Server
- Computer Management:Event Viewer, vervolg
- Quota Management
- Server 2008 Features
- Packet tracer: DHCP
- Wat is DHCP
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 7 |
Duur |
Aantal weken: 1
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp <x-theorie-titel> behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Stage niveau 3.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 7 is de leerling in staat tot het
van:
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W1 Levert een bijdrage aan het implementatieplan
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 8 |
Duur |
Aantal weken: 9
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Final test behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 8 is de leerling in staat tot het
benoemen, beschrijven, herkennen van:
- Implementing IPv4
- Implementing IPv6
- Implementing Local Storage
- Implementing File and Print Services
- Implementing Group Policy
- Securing Windows Servers Using Group Policy Objects
- Deadline
- Final test
- Reflection
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W1 Levert een bijdrage aan het implementatieplan
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 8 |
Duur |
Aantal weken: 10
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp PT07 - IT Solutions - Houtfabriek De Keizer behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Oriënteren.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 8 is de leerling in staat tot het
analyseren, assembleren, configureren, evalueren, formuleren, installeren, inzetten, leveren, onderzoeken, opleveren, opvolgen, rapporteren, realiseren, toepassen, tonen, uitvoeren van:
- PT07 - IT Solutions - Houtfabriek De Keizer
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K1 Ontwikkelen van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K1-W2 Levert een bijdrage aan het maken van een functioneel ontwerp
- IM.B1-K1-W3 Maakt een technisch ontwerp
- IM.B1-K2-W1 Levert een bijdrage aan het implementatieplan
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
- MB.B1-K1-W2 Vervangen, repareren en/of (de)monteren van (onderdelen van) systemen en (rand)apparatuur
- MB.B1-K1-W3 Realiseren van verbindingen
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
- DOCENT: M. Brok, E. Kanis (2008). Begeleidershandleiding - Projecttaak 7 IT Solutions. Stchting Consortium Beroepsonderwijs
- READER: M. Brok, E. Kanis (2008). Leerlingboek - Projecttaak 7 IT Solutions. Stchting Consortium Beroepsonderwijs
- BIJLAGE: bijlage 1 pt 7 popformulier.doc
- BIJLAGE: bijlage 3 pt 7 formulier urenverantwoording.doc
- BIJLAGE: bijlage 2 pt 7 werkopdrachten it solutions.doc
- BIJLAGE: TO Projecttaak 7 IT Solutions.pdf
- BIJLAGE: bijlage 4 pt 7 functioneringsformulier.doc
- BIJLAGE: bijlage 5 pt 7 monitor.doc
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 8 |
Duur |
Aantal weken: 5
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp <x-theorie-titel> behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Assemblage.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 8 is de leerling in staat tot het
van:
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K3 Beheren van (onderdelen van) informatiesystemen
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K3-W4 Beveiligt het informatiesysteem
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
- MB.B1-K1-W2 Vervangen, repareren en/of (de)monteren van (onderdelen van) systemen en (rand)apparatuur
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 8 |
Duur |
Aantal weken: 8
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Unit 8 t/m 10 behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Patchen.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 8 is de leerling in staat tot het
assembleren, benoemen, beschrijven, herkennen, inbouwen van:
- Aries - Unit 11 - Les 41: BIOS-instellingen
- Herhaling Unit 8 t/m 10 ivm hertoets.
- Aries - Unit 9 - Les 36: Standaard poorten voor randapparatuur, kabels en stekkers
- Aries - Unit 10 - Les 38: Netwerkkaart en netwerk hardware
- Aries - Unit 10 - Les 39: Netwerken (OPTIONEEL)
- Aries - Unit 10 - Les 40: Het Internet (OPTIONEEL)
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K3 Beheren van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.P1-K2 Organiseren van een (bestaande) servicedesk
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K3-W1 Voorkomt (ver)storingen in het informatiesysteem
- IM.B1-K3-W2 Lokaliseert en verhelpt (ver)storingen in het informatiesysteem
- IM.B1-K3-W4 Beveiligt het informatiesysteem
- IM.P1-K2-W2 Beheert een servicedesk
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
- MB.B1-K1-W2 Vervangen, repareren en/of (de)monteren van (onderdelen van) systemen en (rand)apparatuur
- MB.B1-K1-W3 Realiseren van verbindingen
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
- 41.1 Hoofdmenu; 41.2 Het geavanceerde menu; 41.3 Het menu beveiliging; 41.4 Het menu energiebeheer; 41.5 Het opstartmenu; 41.6 Afsluiten en opslaan
- 16 BIOS instellingen; 17 SCSI instellingen harddisken van een gegeven type
- 36.1 Fysieke poorten versus logische poorten; 36.2 Parallelle poort; 36.3 Seriële poort; 36.4 Parallel versus Serieel; 36.5 Universal Serial Bus (USB); 36.6 Standaard kabels en stekkers Voor randapparatuur
- 38.1 Wat is een netwerkinterfacekaart (NIC)?; 38.2 Hoe workt een NIC?; 38.3 Typen NIC; 38.4 Een NIC kiezen; 38.5 Netwerkmedia; 38.6 Standaard netwerk hardware
- 39.1 Wat is netwerken?; 39.2 Typen netwerken; 39.3 Netwerktopologiën; 39.4 Netwerkarchitecturen; 39.5 Distributie van hulpmiddelen over het netwerk
- 40.1 Hoe werkt het Internet?; 40.2 Hoe kunt u op Internet aansluiten?; 40.3 Vertrouwd raken met Internet
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 8 |
Duur |
Aantal weken: 9
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Nederlands behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 8 is de leerling in staat tot het
oefenen, presenteren, voeren, voorbereiden van:
- Nederlands
- Theorie spreken, gesprekken voeren en feedback geven
- Uitleg en planning. Opdracht 2: presenteren 2F. Uitleg exameneisen.
- Theorie presenteren + non-verbale communicatie
- Uitleg opdracht 3: Gesprekken voeren
- UITLOOP
- HERKANSINGEN
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
Werkprocessen:
- IM.B1-K2-W1 Levert een bijdrage aan het implementatieplan
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
- Introductie blok 4 Nederlands
- TB Spreken 2F Les 1 + 2
- TB Gesprekken voeren 2F Les 1 + 2 + 3 maken; TB Gesprekken voeren 2F Les 1, 2 en 3
- Theorie feedback geven en ontvangen (oefenen); TB Gesprekken voeren 2F Les 4 +5+ 6 maken; TB Gesprekken voeren 2F Les 4, 5 en 6
- TB Gesprekken voeren 2F Les 7 en 8; TB Gesprekken voeren 2F Les 7 EN 8
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 8 |
Duur |
Aantal weken: 1
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp PvA behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 8 is de leerling in staat tot het
van:
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
Werkprocessen:
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 8 |
Duur |
Aantal weken: 9
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Packet tracer: DHCP behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 8 is de leerling in staat tot het
voorbereiden van:
- Packet tracer: DHCP
- Wat is DHCP
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.P1-K2 Organiseren van een (bestaande) servicedesk
Werkprocessen:
- IM.P1-K2-W1 Onderhoudt een servicedesk
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 9 |
Duur |
Aantal weken: 10
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp PT08 - IT Solutions - Onderhoud en beheer behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Oriënteren.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 9 is de leerling in staat tot het
analyseren, configureren, creëren, evalueren, formuleren, innoveren, installeren, inzetten, leveren, omgaan, onderzoeken, opleveren, oplossen, opvolgen, preventeren, rapporteren, uitvoeren van:
- PT08 - IT Solutions - Onderhoud en beheer
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K1 Ontwikkelen van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.B1-K3 Beheren van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.P1-K2 Organiseren van een (bestaande) servicedesk
- MB.B1-K1 Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K1-W2 Levert een bijdrage aan het maken van een functioneel ontwerp
- IM.B1-K2-W1 Levert een bijdrage aan het implementatieplan
- IM.B1-K2-W2 Implementeert (een deel van) het informatiesysteem
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
- IM.B1-K3-W1 Voorkomt (ver)storingen in het informatiesysteem
- IM.B1-K3-W2 Lokaliseert en verhelpt (ver)storingen in het informatiesysteem
- IM.B1-K3-W4 Beveiligt het informatiesysteem
- IM.P1-K2-W1 Onderhoudt een servicedesk
- MB.B1-K1-W1 Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
- READER: M. Brok, E. Kanis (2008). Begeleidershandleiding - Projecttaak 8 IT Solutions 2. Stchting Consortium Beroepsonderwijs
- BIJLAGE: bijlage 1 pt 8 pop.doc
- BIJLAGE: 2 - Werkbonnen IT Solutions
- BIJLAGE: bijlage 9 pt 8 storingen op het client.doc
- BIJLAGE: bijlage 10 pt 8 troubleshooting.doc
- BIJLAGE: bijlage 11 pt 8 het maken van een asr back.doc
- BIJLAGE: bijlage 7 pt 8 beveiligings en preventiemaatregelen.doc
- BIJLAGE: bijlage 3 pt 8 functioneringsformulier.doc
- BIJLAGE: bijlage 4 pt 8 monitor.doc
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 9 |
Duur |
Aantal weken: 1
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Gedrag & cult./PvA behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 9 is de leerling in staat tot het
van:
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K3 Beheren van (onderdelen van) informatiesystemen
Werkprocessen:
- IM.B1-K3-W3 Stelt procedures op t.b.v. het informatiesysteem en bewaakt deze
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 10 |
Duur |
Aantal weken: 10
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp PT09 - Op de Servicedesk - Deel 1 en 2 behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Oriënteren.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 10 is de leerling in staat tot het
analyseren, beslissen, evalueren, formuleren, initiëren, instrueren, opleveren, organiseren, plannen, presenteren, rapporteren, uitvoeren, voorbereiden van:
- PT09 - Op de Servicedesk - Deel 1 en 2
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
- IM.B1-K1 Ontwikkelen van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.B1-K2 Implementeren van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.B1-K3 Beheren van (onderdelen van) informatiesystemen
- IM.P1-K1 Ondersteunen van systeemgebruikers
- MB.B1-K2 Behandelen van incidentmeldingen
Werkprocessen:
- IM.B1-K1-W2 Levert een bijdrage aan het maken van een functioneel ontwerp
- IM.B1-K2-W1 Levert een bijdrage aan het implementatieplan
- IM.B1-K2-W3 Evalueert de implementatie
- IM.B1-K3-W3 Stelt procedures op t.b.v. het informatiesysteem en bewaakt deze
- IM.P1-K1-W1 Behandelt en handelt incidentmeldingen af
- MB.B1-K2-W1 In behandeling nemen en registreren van incidenten
- MB.B1-K2-W2 Oplossen en/of escaleren van incidenten
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
- READER: M. Brok, E. Kanis (2008). Projecttaak 9 Op de Servicedesk. Stchting Consortium Beroepsonderwijs
- BIJLAGE: 1 - POP Formulier
- BIJLAGE: 7 - Procedures
- BIJLAGE: 2 - Werkopdrachten Amerijck
- BIJLAGE: 8 - Beoordelingsformulieren
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 10 |
Duur |
Aantal weken: 1
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Gedrag & cult behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 10 is de leerling in staat tot het
van:
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
Werkprocessen:
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 10 |
Duur |
Aantal weken: 10
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp Toets behandeld.
De focus van deze periode ligt op het <x-praktijk-titel>.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 10 is de leerling in staat tot het
registreren, stichtingpraktijkleren van:
- Inleiding Servicedesk
- Bedrijfsprocessen
- Werk van een ICT-beheerder
- Kennismaking ITIL 1v4
- Vervolg ITIL 2v4
- Vervolg ITIL 3v4
- Vervolg ITIL 4v4
- ITIL basiskennis en bedrijfsprocessen herhalen ivm de toets
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
Werkprocessen:
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
- Wat is een Servicedesk; Wat is een Helpdesk; Ervaring in vorige stage met het werken op een Servicedesk; lesmateriaal van StichtingPraktijkLeren.nl
- INTERNET: deel-1-procesdenken
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 11 |
Duur |
Aantal weken: 1
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp <x-theorie-titel> behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Stage niveau 3.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 11 is de leerling in staat tot het
van:
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
Werkprocessen:
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
Beschrijving van leereenheid per periode
Periode | 12 |
Duur |
Aantal weken: 1
Aantal uren per week: 1,5 uur
|
Samenvatting periode |
Gedurende deze periode wordt het onderwerp <x-theorie-titel> behandeld.
De focus van deze periode ligt op het Stage niveau 3.
|
Leerdoelen |
Aan het einde van lesperiode 12 is de leerling in staat tot het
van:
|
Kerntaken en werkprocessen |
Kerntaken:
Werkprocessen:
|
Inhoud |
Onderwerpen die behandeld gaan worden:
<x-lesstof-lijst>
|
Benodigdheden (middelen) |
|
|
|